Elämä jatkuu

"Burlak" ja "Makar"

  • "Burlak" ja "Makar"

Me täällä "lännessä" tunnetusti hieman ylenkatsomme itänaapurin tekniikkaa, joka toisaalta on melkoisessa ristiriidassa juuri nyt vallitsevan pelon kanssa... Kaikesta jännityksestä huolimatta Venäjälläkin elämä jatkuu ja sikäläiset pellet pelottomat tekevät hienoja keksintöjä.

Insinööri Aleksei Makarov Jekaterinburgista pohti pitkään millä kulkuneuvolla pääsisi Pohjois-Venäjän, Siperian ja Arktiksen laajoille seuduille; siis sinne missä ei ole teitä, siltoja eikä mitään muuta kuin jäätä, lunta, suota ja avovettä.

Näin syntyivät hänen suunnittelemansa вездеходы ("kaikkialle kulkevat") Burlak sekä Makar, joiden käyttövoima on Toyotan 1KZ-TE-moottori (145-heppainen turbodiesel). Renkaat tehtiin Kiinassa erikoistilauksesta ja yhden renkaan nostovoima on 1300 kg.

Oheinen video, joka on kuvattu Karanmeren Baidaratshkajan lahdella kertonee Aleksein molemmista keksinnöistä riittävästi lisää:

 

https://

 

BURLAK (jossa lisäkuvia, myös rakentamisvaiheesta)

MAKAR (jossa lisäkuvia sekä todella kiinnostava nojatuolimatka/video niin Taimyrin kuin Jamalin niemimaalta)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

No on mahtavia ajoneuvoja, eivät kuitenkaan venäläistä moottoria ole halunneet käyttää. Venäläisillä on kyllä hienoja näyttöjä ja saavutuksia alueilla joihin keskityyvät kuten sotateollisuus ja avaruus.

Mutta sitä ihmettelen että sellaista tekniikkaa jota tavallinen suomalainen suosii, hankkii ja käyttää kovin vähän tulee Venäjältä. Takavuosina sentään silloisen komentotalouden aikana tuonti Mosseja ja Ladoja ostivat suomalaiset.

Että mistä johtuneekaan että ei esimerkiksi kodinkoneita, elektroniikkaa, autoja ja urheiluvälineitä tee veli venäläinen sellaisia jotka täällä kaupaksi kävisivät.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tuo Toyotan kone on järkevä valinta. Katselin juuri tuon Jamalin ja Taimyrin niemimaan videon kokonaan (49:55 min), jonka linkki näkyy myös aloituksen lopussa. Nojatuolimatka parhaasta päästä, ainakin tällaisen luonnevikaisen mielestä! (kohdassa 7:50 min näytetään kartalla koko matka, jonka pituus oli 4700 km):

https://youtu.be/eVtWKiOQ7ww

Itse Makar-kulkuneuvo toimi tuossa pitkässä videossa/matkassa varsin mainiosti (kerran hitsattiin raidetangon pää; hitsausvehkeet ja inverteri oli mukana). Makarin hinta on 3 miljoona ruplaa (noin 43 000 euroa). Järkihankinta vaikkapa Suomen armeijalle, sanoisin..

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Olisihan tuo varmastikkin järkihankinta mutta kun meillä kaikki sotakalusto näköjään tulee olla NATO-yhteensopiva. Toisekseen nykypoliittisessa tilanteessa hankintoja Venäjältä ei puolustusvoimiin periaatteessakaan tehdä. Harmi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Vaikkei kyseinen tekniikka kiinnostaisikaan niin sen viehätys perustuu siihen, että tuollaisella Makarilla pääset Pohjois-Venäjällä ja -Siperiassa talvella mihin vain, kuten käy ilmi ylämainitusta videosta.

Siellä käydään todellisissa syrjäkylissä, mutta miehet toteavat hienosti vanhan venäläissanalaskun mukaisesti: "Hyvä vieras käy harvoin eikä viivy kauan!". Sitkeä väki, nuo pohjoiskylien asukkaat (Dikson, Mys Tšeljuskin jne).

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Muuten tuosta avauksestasi innostuin sen verran, että aloin kaivella tiedostojani Peipsijärven Kallasten kylästä (karakat-tapahtuma) katselemiani/taltioimiani videoita; siellä muuten esiintyi mielestäni tämä Makarin prototyyppi vm 2010, ehkä.
Kerran olen Kallastessa ko tapahtumassa vieraillut (2012); uskomaton talvirieha ja uskomattomia härpäkkeitä, monetkin niiden aihioista olivat venäläisperäisiä.
Minä muuten en aliarvioi venäläistä teknologiaa; minulla on modifioitu Toz-78 pienoiskivääri, Margolin olympiapistooli ja huippuunsa viritelty Nagant .22 revolveri, olisi nykypäivinkin tekniseltä tasoltaan kelvollinen pienoispistoolikilpailuihin. Siinäkään ei tarvittu muuta kuin laukaisukoneiston hioi huippu aseseppä.
Venäläisellä IZH-350 Planetalla kiersin lähes puoli Eurooppaa.
Kyllä se venäläinenkin osaa, samoinkuin kiinalainen kunhan kriteerit asetetaan riittävän korkealle.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Minä innostuin ennen kaikkea tuon 49-minuuttisen videon maisemista: matka täysin tuntemattomaan seutuun (Jenisein suisto, Taimyr jne). Upeat talvimaisemat ja kovat pakkaset; talvi parhaimmillaan.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset