Elämä jatkuu

Jag tog en begagnad bil från Sverige

  • Oulun Airportin laatikkoarkkitehtuuri vaihtui, ilman ylimääräistä lentohäpeää,...
    Oulun Airportin laatikkoarkkitehtuuri vaihtui, ilman ylimääräistä lentohäpeää,...
  • Arlandan vastaavaan laatikkoarkkitehtuuriin
    Arlandan vastaavaan laatikkoarkkitehtuuriin
  • Hotel "Highway", Härnösand ja Volvo S 60
    Hotel "Highway", Härnösand ja Volvo S 60
  • Höga Kusten, jossa kävin myös purjeitse. Hieno seutu!
    Höga Kusten, jossa kävin myös purjeitse. Hieno seutu!
  • Lennartin pajan pikadiagnoosi: bakre ljuddämpare
    Lennartin pajan pikadiagnoosi: bakre ljuddämpare
  • Sangis-kylän armeijan ylijäämäpaikka (militärt överskott): miesten paratiisi.
    Sangis-kylän armeijan ylijäämäpaikka (militärt överskott): miesten paratiisi.
  • Miellyttävä saalis jääkaappiimme
    Miellyttävä saalis jääkaappiimme

Det var roligt och jättekul! Suvun Oulun puoleinen nuoriso on tullut siihen ikään, että on saatu ajokortti ja sen seurauksena oma ajoneuvo olisi tarpeen. Koska meille kaikille näitä rahareikiä on tarjolla jo aivan riittävästi, niin (näin suuren hankinnan kynnyksellä) tällaisen vanhemman sukulaismiehen elämäkokemuksella on omaa käyttöarvoansa. Etenkin kun omat eläkevuodet antavat siihen runsaasti aikaa ja mahdollisuuksia.

Ensiksi sovittiin, ettei se tule olemaan minkätahaansa perusbiiliä, vaan Volvo eli ruotsalaisten lada. Toinen päätös oli se, että se haetaan Ruotsista, koska siellä niin tarjonta kuin hintataso on aivan eri luokkaa kuin koto-Suomessa. Sen jälkeen tuumasta toimeen eli hyvin toimiva blocket-hakusivusto.

Kun sopiva määrä Volvo S 60:iä oli kasassa ja printattu niin lentolippu Oulusta Arlandaan. Kiikarissa oli viisi yksilöä Solnassa, Arlandastadissa sekä Uppsalassa. Kuvien ja auton oman historian perusteella ykkössuosikki sijaitsi Arlandastadissa. Lyhyestä virsi kaunis: torstaina kello 14:00 laskeuduin Airbus-321:llä Arlandaan ja jo kello 15.30 ajelin punaisella Volvo S 60:lla nelostietä ylöspäin kohti Haaparantaa. Lähes "karamelliautosta" maksoin 16 900 kruunua (1620 euroa), jonka hinta oli kohtuullistettu pakoputken reiän takia. Niin mittarin, huoltokirjan kuin katsastusraporttien mukaan 2001- vuosimallin autolla oli ajettu 240 000 km, minkä pidän vähäisenä (omassa, saman moottorin volvossani on 560 000 km:n ja vaimoni vastaavassa 340 000 km:n ajokertymä).

Jokainen, joka on ajanut Ruotsin läpi eteläpohjoissuunnassa tietää, että tuo E4 on yhtä mainio kuin tyly, pituutensa takia. Tavoitteeni oli ajella vähintään Sundsvalliin asti (jossa liikennetaulussa lukee: Haparanda 659 km..), mutta pääsin sittenkin Höga Kustenin Härnösandiin, josta löytyi jenkkityylinen hotel/motel "Highway". Mainio matkakoti, jossa kolme tuoppia 5,3%:sta Norrlands Guld-olutta toimi yömyssynä. Hotellihuoneen seinällä Katharine Hepburn ja Cary Grant toivottivat hyvää yötä. Aamulla hotellin läheltä huomasin autopajan, jossa pyysin Lennart Holmgrenia nostamaan hetkeksi auton ylös, jolloin pakoputkiongelman laatu selvisi. Kävi ilmi, että bakre ljuddämpare oli vaihdon tarpeessa ja sellaisen ostin samantien mekonomenista. Laitetaanpa sitten itse paikalleen Oulussa.

Matka sujui vauhdilla, suurimmalla sallitulla nopeudella (110 km/h) paitsi tuo pätkä Uumaajan ja Skellefteån välillä, jossa on vain kaksi ajokaistaa ja nopeusrajoitus 70/90 km. Tuolla jaksolla valvontakamerat tollottavat hyvinkin tiheässä. Pluskeli ja aurinko, mutta rapa sen mukainen (koko 1200 km:n matkan aikana kului peräti viisi neljälitraista pissapoikapakkausta). Vakionopeussäädin toimi kuten pitikin.

Kielikylpy ja siihen kuuluva musiikki tuntui miellyttävältä niin SR/Västernorrlandin kuin SR/Norrbottenin radioasemilta (kauppallisten radioasemien tarjonta on tällaiselle ikämiehelle lähinnä sontaa). Jossain vaiheessa vaihdoin radioasemaa ja sieltähän tupsahti korviin vallan mukava ohjelma: SR/RadioSisun jokaperjantaista "levyseppä"-toiveohjelma, jossa ruotsinsuomalaiset saavat kuunnella mielisävelmänsä. Todella hunajaa korville! Kiitos toimittaja Ismo Waroselle ja toivomusten tehneille kuuntelijoille.

Sangis-kylässä, hieman ennen Haaparantaa, vielä pakollinen pysähdys aina yhä kiinnostavalla armeijan tukkuvarastokaupalla sekä Haaparannan Coopista pakolliset ostot: ruotsalaista FILMJÖLKiä!

Lähes "tuliterä" Volvo S 60 pääsi perille eli Oulun Kaakkuriin eilen kello 18:30 ja auton uusi omistaja oli varsin tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen. Uudet hakkapelliitat alle, hyvät kesärenkaat ja mikä parasta: tullimaksu todennäköisesti jotain 250 euroa, joka lasketaan auton vuosimallin mukaisesti. Parin, kolmen viikon jälkeen autossa on suomalaiskilvet.

Tässäpä umpimähkäinen poimintani Radio Sisun eilisestä tarjonnasta:

https://

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Oikein hyvä kirjoitus - ei autot kuten ei ihmisetkään ole mitään kertakäyttökamaa!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Hyvää ja halpaa on runsaasti tarjolla, mutta se vaatii hieman taustatyötä. Järkiautoilu on edelleen edullista (ja purjehtiminen järkevämpää).

Mukava hakureissu!

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Kuuntelin Tapio Rautavaaran laulun vasta nyttemmin. Hänellä on hyvin rehellinen ja avoin lauluääni, mutta laulun sanoma antaa rivien välistä ymmärtää vaikka mitä Elli-paran kamarista tai siis boxista.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Minulle kyseinen laulu oli uusi tuttavuus (vaikka olenkin metsäradion pitkäaikainen kuuntelija), kuten muuten Timo Mäenpään "Eduskuntatalo"-laulukin, joka myös tuli Radio Sisun levyseppä-ohjelman kautta. Sopiva laulu, näin eduskuntavaalien alla..:

https://www.youtube.com/watch?v=UXvbcMnzgGA

BTW: Radio Suomi saisi soittaa huomattavasti enemmän retroa kuin mitä nykyään tapahtuu.

Päivisaikaan nuo Radio Suomen soittolistat ovat lähes kidutusta korville..iltaisin ja viikonloppuisin tuolla asemalla on selvästi parempi meno.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Lyhyen elämäni aikana toin (itselleni, sukulaisilleni ja ystävilleni) Saksasta 7 volvoa, Hollannista kolme ja Ruotsista kaksi. Nykyisin pidän Ruotsia parhaana tuontimaana: hinta, tarjonta, taso ja byrokratia. Aina oppii, matkan varrella.

http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/1...

(lienen kotimaisten autokauppiaiden ja volvo-maahantuojan kauhu; elämäni kallein autoni maksoi 2500 euroa ja silti ajoin pahimpina työvuosinani yli 85 000 km/v).

Nykyiset kiinalaisvolvot kiinnostavat minua vasta silloin kun heistä on tullut vanhoja (ja heistä tiedetään enemmän)...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ajankohtainen kirjoitus minulle, sillä emännän autokuume on kuumimmillaan. Ajatus oli minullakin käydä Volvo tai bemu Ruotsista.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ari, kannustan niin sinua kuin emäntääsi. Tehän asutte jo muutenkin lähes länsirajalla (kuten huomasit, itse laitan vähäiset rahani mieluimmin purjeveneeseen kuin johonkin "kulkuneuvoon"; veikkaan, että olet samanlainen talousmies: itse kullekin järkevimpia rahoituskohteita löytyy vaikka huru mycket).

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Niinpä olen ajanut 18 vuotta vanhoilla kieseillä, kun niistä on jo kalliit kilometrit kuolettanut joku toinen.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Mukava juttu.
Liiketoimintana autojen valmistus menee yli hilseeni. Volvo teki "ikuisia" kulkimia ja ei sitten pärjännyt kauhean hyvin, kun kerta kiinalaiset ostivat sen. Renault teki relluja, jotka söivät varaosia ja menestyi. Sehän on nyt Nissaninkin omistajana. Olisiko menestyksen salaisuus juuri nuo laajat jälkimarkkinat eli varaosakauppa?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Varaosamyynti on mainio tulolähde ja ehkä osaselityksenä Rellun menoon, mutta vielä parempi on se malli, jonka kuulin itänaapurista: kun tuot autosi huoltoon (vaikkapa tuulettimen hihnan vaihto), niin hihna kyllä vaihdetaan, mutta samalla vaihdetaan myös startti ja laturi hieman vanhempaan ja kuluneempaan versioon...tällainen riski todella on olemassa (hyvät venäläisystäväni kertoivat) ja siksi kannattaa olla tarkkana ja merkata nuo muut lisälaitteet vaikkapa omalla, ovelalla merkinnälläsi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Jos olisi ollut ennakkotieto matkastasi, olisin voinut lähteä ostamaan jonkun niistä vaihtoehdoista itselleni;)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #11

Onhan siellä Kaakkurissa vielä toinenkin, juuri armeijan käynyt ilman autoa..mutta hänellä ei ole vielä ajokorttia (tulossa on).

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #12

No minä voin vuorostani sitten hoputtaa, jos tulee nyt keväällä lähdettyä, eli löytyy sopiva kohde. Minä kyttään farmaria.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Eikös Volvoissa niissä vanhemmissa dieseleissä ollutkin rellun moottorit.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Vanhemmissa dieseleissä oli volkswagenin 6-sylinterinen uskomattoman kestävä LT-moottori. Niiden ihailija olin pitkään kunnes kyllästyin dieselveroon ja huomasin, että putinin pensa on vielä halvempaa kuin löpö (70 snt/l).

Nyt ihailun kohteena on ollut volvon oma, 5-sylinterinen 2,4-bensamoottori. Omassa V70-volvossani sillä on ajettu jo 560 000 km (kyseisen auton ostin Hollannista 950 eurolla kun sillä oli ajettu 260 000 km). Terveisin, talousautoilija.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola Vastaus kommenttiin #15

Voikun tekisi mieli siirtyä lähes tälle vuosikymmenelle ja satsata 09- V70:een. Taitaa kyllä mennä taloremonttiin nuo. Siksi toisekseen, liekö nuo kiinalaiset yhtä luotettavia enää? Toisekseen, elämässä pitää tasapainotella "elvistelyn" ja elämän välillä. Terkkuja Moldovasta. En enää, mut tulin just. Bussilla tietenkin. No, Lvivistä asti ainakin.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Terve Ilmari! Muuan kaveri haki joitakin vuosia sitten Hollannista pari asuntovaunua ja sai niistä parin tonnin voiton myytyään(hakukustannusten jälkeenkin). Kyseessä oli paikan päällä 1500-2000€ maksavat vaunut. Näkyvät edelleen jostain syystä olevan Hollannissa kaikkein halvimpia(Marktplaats). Jotain vuosimallikommervenkkejäkin näihin liittyy joita en nyt muista tässä. Lisäksi oli jotain pientä säätöä kaasulaitteiden vastaavuuden kanssa ja olisiko ollut välillä erilainen sähkökytkentä autoonkin josta selviää liittimellä.

Onko näistä kokemusta? Kun nyt näyt olevan eläkkeellä niin siinähän sitä olisi sopivaa ajanvietettä:) Niihin meinaan saa myös vakuutuksen paikan päällä jolla ajelee pienen kesäkierroksen Euroopassa samalla. Kotona sitten myynti ja a vot, nelkoinen subventio jollei peräti ilmainen lomamatka, riippunee kulutustottumuksista :)

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Vaikka tiedänkin, että osaat ruotsia, haluaisin silti huomauttaa ruotsalaisten käytännöstä. Otsikko on sinänsä aivan oikein, mutta "tog" tällaisessa lauselmassa tapaa tarkoittaa seksuaalista(alfamaista) kanssakäymistä, olkoonkin että kyseessä on auto :)

Praten over koetjes en kalfjes :)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ruotsi on tullut minun pääkoppaani, hollannin kautta, vain "imussa"; siksi tuollaista heittoa. En ole ikinä sitä opiskellut, toisin kuten venäjän osalta, förlåt.. Veikkaan, että ehkä juuri tuon alfamaisen virheen takia otsikko herätti kiinnostusta..(vihje klikkausjournalisteille).

Tämän blogin suosituimmat