*

Elämä jatkuu

Ylläpito, hoi!

Nyt kun vika on jatkunut tarpeeksi kauan otan sen puheeksi siinä toivossa, että siihen tulisi tarvittava korjaus: vapaavuoron "suosituimmat kirjoitukset" ovat olleet jo hyvin kauan ajallisesti sekaisin. Tämä ilmenee etenkin aamuisin, jolloin suosituimmat-listalla esiintyy vaikkapa kirjoituksia vuodelta 2011 tms. Iltaan mennessä lista alkaa olla taas ajan tasalla, mutta menee sitten sekaisin yön aikana (sama ilmiö esiintyy puheenvuoron puolella, mutta lievempänä). Joskus menee myös niin, että yhden kirjoittajan kirjoitukset täyttävät lähes koko listan.

Veikkaan puhuvani useamman bloggaajan suulla kun pyydän ystävällisesti siihen jonkinlaista parannusta. 

Terveisin,

vapaavuorolaiset r.y.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (51 kommenttia)

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Kiitos Ilmari. Ilmiö on kiusallinen ja motivaatiota pienentävä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Nyt ollaan siis jo illansuussa ja suosituimmista kirjoituksista ainoastaan kuusi (6) ovat "tuoreita" (joko tänään, eilen tai toissa päivänä kirjoitetut).

Kaikki muut eli kolmekymmentä kuusi (36) ovat "vanhaa tavaraa" (vuodelta 2011, 2012, 2013, 2014, 2015).....

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Taitaa olla niin, että tilastot ovat oikein, mutta niitä tavallaan vääristää kävijöiden vähäinen määrä ja googlen yms. kautta löytyneiden vanhojen juttujen suosio. Jos suosituimpien listalle otettaisiin esimerkiksi viimeisen vuorokauden käynnit, ei hiljaisten aikojen erikoisuudet näkyisi niin selvästi, mutta silloin aivan uusimmat kirjoitukset eivät pääsisi niin nopeasti listalle. Nykyinen käytäntö taitaa ottaa huomioon viimeisen tunnin tai parin sivunlataukset. Aamuyöllä kun käyntejä on ehkä vain muutamia tunnissa, jo pari erikoisempaa latausta nousee selvästi esille. Puheenvuorossa liikennettä on enemmän ja sen takia siellä erikoisuudet eivät nouse niin hyvin esille.

Minun kirjoituksistani edelleen suosituin on vuodelta 2012 oleva sähkötupakkajuttu. Se on googlen hakutuloksissa viidentenä hakusanoilla "sähkösavuke opas" ja sitä edeltävät käytännössä sen toisen oppaan duplikaatteja. Ei siis ihme, että se on suosittu. Googlen hakutuloksien listalla suosituksi pääsee melko hitaasti, mutta siellä sitten säilyy myös kauan.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Se onkin ohjelmointikysymys, jossa suodataan nuo "vanhat google-suositut" pois. Hyvä tavoite olisi, että "suosituimmat kirjoitukset"-listaan pääsevät etenkin tuoreet kirjoitukset.

Minunkin vanhat blogikirjoitukseni pääsevät usein ja yllättäen framille, mutta sen pitäisi tapahtua ainoastaan tuoreiden klikkausten perusteella (eikä google-hakutulosten kokonaismäärien seurauksena, hiljaisina öinä). Myös se ilmiö, että yhtäkkiä suosituimmat-lista on täynnä lähes yksinomaan yhden kirjoittajan blogeista on hassu ja kertoo ehkä ohjelmointiongelmasta.

Pieni keikka US-ohjelmoijille, luulisin.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Haluat siis vääristeltyjä tilastoja. Menisit nurkkaan..

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #5

Kuten huomasit, haluan tuoreet tilastot, jotka (aivan kuten kirjoitin) perustuvat tuoreisiin klikkauksiin eikä vanhaan suosioon.

Piece of cake ohjelmoijille ja huomattava parannus meille lukijoille.

P.S. Kirjoitin aloituksessani: "Veikkaan puhuvani useamman bloggaajan suulla kun pyydän ystävällisesti siihen jonkinlaista parannusta". Ymmärsinkö niin, etten puhunut Raimon puolesta?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #6

Teemu Kammonen kirjoittaa laajassa selonteossaan (viesti 28) muun muassa näin: "Tämä alaraja on päätetty Puheenvuoron energiamäärien perusteella, joten se tarkoittaa Vapaavuorossa joskus vanhojen hittikirjoitusten nousua pistelistalle hiljaisen liikenteen aikaan".

Osoituksena siitä, mistä ongelmasta on kysymys listasin vapaavuoron tämän iltapäivän suosituimmat.

Vapaavuoron ”suosituimmat kirjoitukset” 10.2.2016 klo 13:30, niiden päiväysten osalta:
9.2.2016
10.2.2016
8.2.2016
16.2.2014
9.2.2016
8.2.2016
9.2.2016
10.2.2016
6.2.2016
11.8.2012
21.9.2012
9.10.2012
1.1.2013
25.5.2013
8.9.2013
5.10.2013
9.10.2013
2.9.2014
19.7.2015
11.1.2016
26.1.2016
26.1.2016
31.1.2016
7.2.2016
9.2.2016
4.8.2012
10.3.2013
24.9.2013
2.12.2013
28.5.2014
19.9.2014
14.1.2016
5.2.2016
20.10.2013
17.2.2014
8.8.2014
20.10.2014
11.1.2015
27.11.2015
20.1.2016
5.2.2016
7.2.2016
9.2.2016
19.10.2012
19.8.2013
12.9.2013
12.3.2014
25.10.2014
6.12.2014
21.1.2015

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #41

Jotta ymmärtäisit, miten tuo lista käyttäytyy, pientä analyysiä omista jutuistani, joita olen tietysti eniten seurannut.

Minun vanhoja kirjoituksiani tuolla listalla on kaksi:
Uusi tapa valmistaa hernekeittoa 9.10.2012 14:39
Surmanloukku 14.1.2016 04:26

Ne eivät kuitenkaan ole pitkäaikaisia suosikkeja. Niitä ovat (Tämän blogin suosituimmat):
Sähkötupakka - Välineurheilijan opas 12.9.2012
Joulun pahin vitsaus - loppuunkulunut musiikki 25.12.2015
Teetä ja ruisleipää 8.2.2016

Listalla on siis käytännössä viimeisen tunnin tai parin sisällä eniten klikkauksia saaneet. Puoliintumisaika ja sen salaamien tekee tarkastelujakson määrittelyn monimutkaisemmaksi, mutta tuo tunti tai pari on edelleen mielestäni ihan hyvä valistunut arvaus. Vilkaise listaa uudelleen muutaman tunnin päästä ja huomaat, että sen loppuosa on muuttunut lähes täysin eikä missään tapauksessa voi edustaa pitkän aikavälin keskiarvoa tms.

Arvelisin, että "Tämän blogin suosituimmat" -lista ottaa huomioon vain viimeisen viikon tai parin klikkaukset, koska "Teetä ja ruisleipää" on jo nyt päässyt siihen. Tai sitten sen generoinnissa käytetään samaa puoliintumisaika-algoritmia.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #43

Ole Raimo niin hyvä ja kerro Teemulle, miten homma pitäisi hoitaa:

- nykykäytäntö (johon olet näköjään varsin tyytyväinen)
- vaiko Teemun ehdottama uudistus

Minun ehdotukseni (ja vastaukseni Teemulle) on ainakin selkeä. Toivon siis kaksi rinnakkaisvaihtoehtoa:

- suosittu juuri nyt (tuoreet klikkaukset tässä kuussa, tällä viikolla, eilen, tänään)
- suosittu kautta aikojen (kaikkien vapaavuorokirjoitusten suosikkilistaus)

Nyt saat jatkaa aivan yksin; olen kertonut oman toiveeni ja olen tyytyväinen siihen, että homma nyt ainakin jollain tasolla etenee.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #44

Minä en mielellään yritä opettaa isääni naimaan. Itselläni on ollut dedikoitu palvelin netissä jo vuodesta 2000 lähtien ja tärkeimpinä palveluina niissä on ollut www ja sähköposti. Tällä hetkellä niitä on kaksi. Hitaammassa on 100mbps Ethernet ja nopeammassa kaista on rajoitettu 300mbps vauhtiin. Molemmat ovat Ranskan Roubaixissa. Nopeammassa on 6 kiinteää IP-osoitetta.

Ensimmäisen verkkokauppani rakensin muistaakseni vuonna 2004 ilman mitään valmista ohjelmistoa. Ensimmäisen klusterointijärjestelmäni rakensin muistaakseni vuonna 2005. Sekin oli pääosin shell-skriptinä toteutettu, mikä tietysti kuulostaa lähes samalta nykyään kuin assemblerilla ohjelmointi. Sitäkin harrastin joskus 90-luvulla. Tein mm. dynaamisesti kasvavan EMS-muistilaajennusta käyttävän RAM-levyn laiteohjaimen dossille.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Mie en tajua, miksi vanhat plokit nousee siihen. Ei palvele oiken mithään. Googlettaahan voi itte kukanenki erikseen, Vappaavuoro vois olla ihan järjestäytynheessä järjestyksessä, tosiaan sekava homma.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

HilkkaAnneli kirjoitti: "tosiaan sekava homma".

Niin on ja se on jatkunut kohta jo vuosia...

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Jos tilastoinnissa on jotain ongelmaa, niin suurin niistä kirjoittajien kannalta on se, että tilastoinnin periaatteita ei ole julkistettu. Tilastot ovat siis kuin musta laatikko, joka tuottaa välillä täysin sattumanvaraiselta näyttävää tietoa.

Itse en ole huomannut kuin pari ongelmaa, joita voisi pitää jopa virheenä.

Tilastoja samasta aiheesta tuotetaan eri tavoin. Esimerkiksi sivulla Vapaavuoron suosituimmat on oikealla laatikko Suosituimmat kirjoitukset, jonka lista hyvin usein poikkeaa "päälistasta". Kolmas tieto suosituimmista on pääsivulla olevat "♥ Suosittu nyt" -merkinnät. Ne päivittyvät kaikkein nopeimmin. Kun julkaiset uuden kirjoituksen, se saa heti kyseisen merkinnän, vaikka kahdessa muussa listassa sitä ei näy pitkään aikaan.

Toinen ongelma on viimeksi kommentoidut -lista. Hyvin vanhojen kirjoitusten kommentit eivät nosta kirjoitusta tälle listalle. Jos kuitenkin on tilannut sähköposti-ilmoituksen uusista kommenteista, se kyllä tulee. Vanhojen kirjoitusten kommentointi voi siis elää vain hyvin rajoitetussa piirissä. Miten tuo pitäisi ratkaista, on mielipidekysymys, mutta nykyinen toiminta on kuitenkin ristiriitainen.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Meillä on se näkemysero, että toiselle (Raimolle?) kelpaa "suosittu kautta aikojen" kun toisille olisi paljon mukavampaa nähdä mitkä kirjoitukset ovat "suosittu nyt" (siis eilen, tänään, tällä viikolla). Siitä on kysymys.

Nykykäytäntö on aika sekava, tarjoaa "vääristeltyjä tilastoja" eikä vissi palvele ketään.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Sinulla on sekä asenneongelma, että tietämättömyyttä. Haluat, että nykyinen käytäntö korjataan sinua tyydyttäväksi, vaikka et tiedä miten se toimii. Käytännössä haluat siis, että toimiva rikotaan.

Siitä olen samaa mieltä, että dokumentoimaton on sekavaa.

Minun käsitykseni on, että nykyinen tilastointi kattaa vain viimeisen tunnin tai parin sivuosumat eli olet täysin väärässä kokemasi ongelman syystä. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, koska asiaa ei ole dokumentoitu. Asiasta on siis täysin turha riidellä tai kokea kiihkeitä tunteita.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #10

Hieman oudoksuin ärhäkkyytesi tässä asiassa ("asenneongelma, tietämätön, täysin väärässä"..). Kyselin ystävällisesti ylläpidosta vastausta erään häiritsevään ongelmaan, josta näköjään moni on samaa mieltä. Sinun mielestäsi minun pitäisi mennä nurkkaan häpeämään..no, jokainen taaplaa tyylillään.

Odotellaan nyt rauhassa ylläpidon vastausta. Se on tähän asti aina tullut.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #11

Minut saa ärsyyntymään, jos minua ei (tarkoituksellisesti) ymmärretä ja jopa väitetään? minun olevan päinvastaista mieltä kuin olen.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Tuo ilmiö kuulostaa kummalliselta. En ole tuota valitettavasti tähän mennessä itse huomannut, joten kiitos huomiosta!

Ryhdymme selvittämään asiaa pikimiten.

Suosituimpien toimintalogiikasta lisää täällä: http://teemukammonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2070...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kiitos vastauksesta. Seuratkaa erityisesti aamuisin: niin vapaavuoron kuin puheenvuoron puolelle ilmestyivät silloin hyvinkin vanhoja "suosittuja"..

Tuoreus ja ajankohtaisuus siitä kyllä kärsii.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Tilastoinnin perusongelmia. Aamuisin liikennemäärät, s.o. tilastollinen otos, ovat niin pieniä, että lukumääräisesti pienetkin poikkeamat näyttävät tilastollisesti suurilta. Vakioratkaisu olisi lisätä otosta eli tarkasteluväliä. Itse ehdotit juuri päinvastaista tai jopa tilastotietojen valikoivaa suodatusta eli vääristelyä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #14

Minutkin saa ärsyyntymään, jos minua ei (tarkoituksellisesti) ymmärretä ja jopa väitetään? minun olevan päinvastaista mieltä kuin olen: kirjoitin siis, että minun (ja useamman muun) mielestä olisi toivottava, että lista perustuisi "suosittu nyt"-lähtökohtaan. Ehdotin tuossa ylhäällä jo parin otteeseen, että se tapahtuisi reaaliajassa ja perustuisi "tuoreisiin klikkauksiin" eikä vanhaan suosioon. Se olisi eräänlainen aikasuodatin, mutta sillä seurauksella, että saisimme koko ajan todella nähdä mitkä tuoreet kirjoitukset ovat tällä hetkellä suositut (siis eilen, tänään, tällä viikolla). Siitä huolimatta myös vanhat kirjoitukset hyppäisivät edelleen suosikkilistaan, mikäli niitä vain tuoreeltaan klikataan. Toisin sanoen: ainoastaan tuoreet klikkaukset ratkaisevat. Eihän sen pitäisi olla liian vaikeata?

Vanha voima (google-suosio) ei enää saisi vaikuttaa niin paljon yöllä. Ainoastaan näin syntyy tuore ja ajankohtainen suosituimmat nyt-lista.

Kuten käy ilmi muistakin kommenteista (kuin sinun), tämä ongelma on koettu todelliseksi eikä nykykäytäntö/-sotku palvele ketään. Tuskin sinuakaan.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #18

Yrität nyt edelleen tehdä kärpäsestä härkästä. Näennäinen tilastovääristymä aamuöisin johtuu siitä, että kävijämäärä on surkean vähäinen, joten sen "vääristymän" näkee vain surkean vähäiset kävijät. Olen itsekin huomannut saman ilmiön. On aivan tavallista, että aikaisin aamulla vain kolme suosituinta on julkaistu viimeisen viikon sisällä. Minulle se on kertonut hyvin selkeästi, että ei täällä kukaan ole juuri sillä hetkellä.

Jos tuota "ongelmaa" lähtisi ratkaisemaan, ainoa järkevä mahdollisuus olisi mielestäni säätää tarkasteluväliä dynaamisesti kävijämäärän mukaan. Yöllä siis Teemun mainitsemaa puoliintumisaikaa pidennettäisiin sitä enemmän, mitä vähemmän kävijöitä on. Tuosta sitten voisi hyvinkin seurata joitain mielenkiintoisia muita ongelmia. Jo ajatuksena dynaaminen tilastointi kuulostaa aika kamalalta. Suodattaminen on jo tilastojen vääristelyä.

Lisäksi minun mielestäni vapaavuoron eräs suurimmista vahvuuksista on se, että tänne kirjoitetaan ajattomia tai melko ajattomia juttuja. Puheenvuorossa sitten on päivänpolitiikkaa, riitelyä ja päiväperhoja.

Jos tuoreita kirjoituksia etsii, ne löytyvät aina etusivulta sekä viimeksi kommentoitujen listalta. Suosituimmat olkoot edelleen suosituimpia. Tunti-, päivä- ja viikkokohtaiset suosituimmat voisivat olla mielenkiintoisia listoja, mutta en minä ole niitä kaivannut. Nykyinen systeemi on ihan hyvä, kunhan sitä osaa lukea ja ymmärtää.

Teemun kommentti oli tämän keskustelun suurin anti, joten siitä kiitos sinulle Ilmari.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #23

Pyysin ylläpidolta vastauksen, jonka siis sain. Odotellaan nyt heiltä ratkaisu todelliseen ongelmaan.

Sinun mielipiteesi on rekisteröity.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ohjelmoinnista tässä yhteydessä sen verran, että ohjelmoijan määritelmä on kiintoisa:

Programmer - A person who fixed a problem that you don't know you have, in a way you don't understand..

T Piepponen

Olisi hauska kuulla myös mistä seuraavat johtuvat:

1. Jos teen avauksen vapariin niin se poistuu näkyvistä päiväksi.

- Onko teillä siis joillekuille asetettu "ennakkotarkastus" käytössä? Mahtaako tähän saada vastausta.

2. Vieläkään ei ole lisätty aihepiirejä, kuten "Luonto", "DIY" jne.. Jossain vaiheessa näitä pidettiin hyvinä ehdotuksina, vaan hitaasti näyttää etenevän.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ykkösongelmaa ei sattunut kohdalleni, mutta kakkosehdotus on hyvä. Tietyt aihepiirit puuttuvat. Vapaavuoro on muutenkin se mukavampi US-osasto. Kiitos siitä!

T Piepponen

Niin. Ykkösongelma ei ole sekään mikään hirveän tärkeä asia kun kyse on kuitenkin palstasta jolla ei ole mikään pakko vierailla.

Kuitenkin tuo ongelma on ollut läsnä jo noin vuoden. Ehkä se koskee vain mustalla listalla olevia, joille ei tarvitse edes vastata kysymyksiin.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kiitos kysymyksestä, Timo. Tällaista arvelemaasi "joillekuille asetettua ennakkotarkastusta" ei ole, emmekä ole myöskään kuvaamaasi poistumista havainneet. Katsotaan kuitenkin vielä asiaa.

Aihepiirien osalta on ollut toiveita, joita ei ole kaikkia pystytty toteuttamaan. Luonto kuulostaa yhä hyvältä, joskin valokuvauksen alle jo on mennyt aika paljon tuon aiheen bloggauksia.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Kiitos, että ilmoitit ongelmasta. Emme ole huomanneet tätä aiemmin. Kuten päätoimittaja totesi, ennakkotarkastusta ei ole käytössä.

Voisitko seuraavan kerran laittaa minulle sähköpostia tai tekstiviestin, kun julkaiset Vapaavuoron blogissasi tekstin? Tutkin asiaa saman tien.

Vuorokauden poistuminen kuulostaa kummalliselta, enkä keksi sille selitystä. Varsinkin, jos tuo postaus tulee kuitenkin myöhemmin näkyviin.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Osoitus siitä, että jonkinlaista ohjelmointitarvetta olisi. Tässä kopioin juuri nyt oikealla olevan suosituimmat vapaavuorot-laatikon:

Suosituimmat Vapaavuorot

Vapaa-aika Kaikki

Hyvästi Inkeri .
Viola Heistonen

Elämää Helsingin ulkopuolellakin .
Jorma Melleri

Kalamiehen kateus katoamassa - voiko... .
Tuure Piittinen

Ämmi on hukanu Helmikuu on tullut -... .
HilkkaAnneli Laronia

Huomaa! .
ilmari schepel

Suomen kielen pisin sana .
Aku Talikka

Hän puhuu kuin Runeberg .
Ana María Gutiérrez Sorainen
.

Lisää suosituimpia

Viimeksi kommentoidut artikkelit

Kuten huomaatte, siinä Violan (hieno) kirjoitus ilmestyy ensimmäisenä. Mutta kun klikkaan alareunan "Lisää suosituimpia", tuleekin Ylläpito, hoi!-kirjoitukseni kaikkien aiheiden ykköseksi (vaikka se on kirjoitettu saman aihepiirin eli Vapaa-ajan puolella)...

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Ilmeisesti samaa ongelmaa, jota kuvasin kommentissa #8. Taisit löytää sen yhden uuden ilmenemismuodon. Minulle paremmin ohjelmointiin paneutuneena tuo on ensisijaisesti vakava kauneusvirhe. Samaa työtä tehdään ainakin kahteen kertaan ja eri tavoin. Kokenut testaaja huomaa sen tyyppiset hyvin nopeasti ja kokemattomampikin toteaa koodin olevan huonolaatuista.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen

Tämä ongelma näyttää liittyvän sivuston elementtien välimuistitukseen. Nyt tulee pitkä ja perusteellinen selitys suosituimpien toimintalogiikasta. Se on pitkä ja vaikeaselkoinen, eli progressiivista kamaa :)

Pienennämme palvelimeen kohdistuvaa kuormaa siten, että osa elementeistä tallennetaan määräajoin välimuistiin. Palvelu toimii nopeammin, kun jokaisella sivulatauksella ei ladata kaikkea tietoa suoraan tietokannasta.

Suosituimmat kirjoitukset -listaus perustuu blogipostausten saamaan "energiaan", joka päivittyy jokaisella kommentilla ja jokaisella sivulatauksella. Kun Vapaavuorossakin on jatkuvasti väkeä paikalla, päivittyvät nuo energialuvut koko ajan.

Taustajärjestelmälle on hyvin raskasta, jos yhden minuutin aikana ladataan reaaliaikaiset tiedot järjestelmästä esimerkiksi tuhat kertaa. Tästä syystä sivupalkin elementtiä, joka näytetään jokaisella latauskerralla, päivitetään säännöllisin väliajoin ja lukijoille näytetään tuo tilannekatsaus edellisen päivityksen kohdalta.

Lisää suosituimpia -linkki puolestaan vie listaukseen, joka hakee reaaliaikaisen tiedon listauksen postauksista. Tämä on mahdollista, koska suosituimmat-sivua ladataan harvemmin.

Vapaavuoron suosituimmat ajetaan tällä hetkellä samaan aikaan ja samassa prosessissa kuin Puheenvuoron suosituimmat. Koska Puheenvuoron sivulatausmäärät ovat kaksikymmentäkertaiset Vapaavuoroon nähden, joudumme valitettavasti suunnittelemaan prosessin Puheenvuoron ehdoilla. Tämä aiheuttaa näitä kummallisuuksia.

Postausten energian suhteen Vapaavuorossa liikutaan hyvin paljon pienemmissä luvuissa kuin Puheenvuorossa.

Tätä kirjoittaessa Puheenvuorossa ladattiin viimeisten 30 minuutin aikana noin 5 000 sivua. Vapaavuorossa noin 300. Jos esimerkin vuoksi yksi lataus tuottaa yhden energian (emme paljasta tarkkaa lukua), järjestetään PV:n blogit tuon 5000 energiapisteen sisällä, kun taas VV:n blogit 300 pisteen sisällä.

Tavallisesti Vapaavuorossa sivunäytöt jakautuvat epätasaisemmin kuin Puheenvuorossa. Tällä hetkellä kolme VV:n suosituinta kirjoitusta kerää noin 50 % kaikista sivunäytöistä. Puheenvuorossa puolet näytöistä jakautuu noin 20 kirjoituksen kesken.

Eli Vapaavuorossa suosituimpien listalle pääsee tuoreella kirjoituksella "helpommin" ja erot kirjoitusten energian välillä ovat suurempia.

Aiemman esimerkin perusteella VV:n kirjoitukset jakautuvat esim näin:
- Kirjoitus yksi 50 energiapistettä
- kaksi 40 energiapistettä
- kolme 35 energiapistettä
- neljä 4 energiapistettä
- Jne...

Kirjoittamalla nopeasti 50 lukijaa saavuttavan kirjoituksen hyppää heti listan kärkeen. Lisäksi energia puolittuu vuorokaudessa, joten 500 lukukertaa saavuttanut kirjoitus on tuolla logiikalla listan kärjessä kolme vuorokautta ja kärkikastissa vielä kaksi vuorokautta lisää. 5000 lukukertaa saavuttanut puolestaan on tällä logiikalla vieläkin pidempään. (Huomaathan, että tämä ei ole todellinen laskelma, vaan esimerkki suhteista).

Eli erot Vapaavuorossa ovat paljon suurempia. Tämä korostuu vielä siksi, että olemme määritelleet alarajan, jonka jälkeen kirjoitusten energiaa ei enää käsitellä. Suurimmalla osalla kirjoituksia energiapisteet ovat yllä olevalla suhteella jotain alle yksi (koska puolittamalla mikä tahansa luku ei koskaan päästä nollaan, vaan ainoastaan äärettömän lähelle nollaa).

Tämä alaraja on päätetty Puheenvuoron energiamäärien perusteella, joten se tarkoittaa Vapaavuorossa joskus vanhojen hittikirjoitusten nousua pistelistalle hiljaisen liikenteen aikaan.

Tähän vielä lisätään se, että suosituimpien listalla olevat kirjoitukset saavat enemmän liikennettä kuin sen ulkopuolella olevat vanhat postaukset, joten niiden energiamäärä kasvaa tasaisemmin myös myöhemmin. Kierre on valmis.

Summa summarum: Meidän on syytä tarkastella suosituimpien VV:n postausten logiikkaa, josko siitä saisi paremmin nykyhetkeä kuvastavan. Ratkaisu on esimerkiksi rajata lista viimeisen kuukauden aikana julkaistuihin tms. Tämä tietenkin tarkoittaa, että lista ei ole enää todellinen niiden vanhojen postausten kohdalla, jotka lähtevät uuteen kiertoon lukijoiden keskuudessa.

Mitä mieltä olette: olisiko Vapaavuorossa syytä painottaa suosituimpien listalla tuoreutta?

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

No olis syytä saaha tuohreus ensisijaseksi, siis ei mittään järkeä tämän tyyppisissä plokeissa, joissa usseissa ei ehkä pyritäkkään mihinkkään massalevitykseen tai kuuluisuutteen, niin tuohreimmat listalle ja näkösälle.

Ja kans tuola Puhheenvuorossa, missä on se Vappaavuoron plokilista, niin tuoreutta pelhiin!

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Kyllä perusfiidissä tuoreus on valttia. Kaikkien aikojen suosituimmuus taas pitäisi saada esiin hakemalla ensinnäkin aihealuettain, toisennakin tägiheuittain. Tätä mahdollisuutta voi layoutin protokollassa vaikka painottaa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Teemu kirjoitti (ja KIITOS perusteellisesta vastauksesta) näin:

"Summa summarum: Meidän on syytä tarkastella suosituimpien VV:n postausten logiikkaa, josko siitä saisi paremmin nykyhetkeä kuvastavan. Ratkaisu on esimerkiksi rajata lista viimeisen kuukauden aikana julkaistuihin tms. Tämä tietenkin tarkoittaa, että lista ei ole enää todellinen niiden vanhojen postausten kohdalla, jotka lähtevät uuteen kiertoon lukijoiden keskuudessa. Mitä mieltä olette: olisiko Vapaavuorossa syytä painottaa suosituimpien listalla tuoreutta?

Omalta osalta vastaus on selvä ja sama kuin aiemmissa kommenteissani:

Kyllä. On lukijoiden ja kirjoittajien kannalta paremmin niin, että lista kertoo siitä mitkä kirjoitukset ovat "suosittuja juuri nyt" kuin "suosittuja kautta aikojen". Tuoreus ja ajankohtaisuus, nykysekamelskan tilalle.

(P.S. Tuota viimeistä vaihtoehto eli ikisuosittujen listaus voisi olla eri klikkauksen takana, mikäli teknisesti mahdollista; Mikaelin ehdotuksen pohjalta)

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #32

Et kyllä ymmärrä edes, mitä itse kirjoitat. Nykyinen suosituimmat lista kertoo, mitkä ovat "suosittuja juuri nyt", sinä haluat suodatetun eli valheellisen listan. Valhe, emävalhe, tilasto on sinun ratkaisusi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #33

Kiitos Raimolle rakentavasta keskustelusta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #32

Lisäyksenä ja ääneen ajateltua edelliseen. Teemu kirjoitti myös: "Tämä tietenkin tarkoittaa, että lista ei ole enää todellinen niiden vanhojen postausten kohdalla, jotka lähtevät uuteen kiertoon lukijoiden keskuudessa".

Tätä en sittenkään ymmärrä; eikö listaus voisi olla sillä tavalla todellinen, että se perustuu ennen kaikkea tuoreisiin klikkauksiin? Mikäli vanha kirjoitus yhtäkkiä tulisi suuren yleisön suosioon niin sekin ilmestyisi listaan, aivan uusien kirjoitusten tavoin. Tuore suosio on siis se tärkein tekijä, niin uusille kuin vanhoille kirjoituksille.

Vanhojen kirjoitusten laaja suosio (joka on seurausta myös vanhojen klikkausten kertymästä) vaikuttaisi ikisuosittujen listaukseen pääsemiseen. Itse toivon siis kahdenlaiset listaukset:

- suosittu juuri nyt
- suosittu kautta aikojen

Mikäli tämä on teknisesti liian vaikeata tai kallista, niin jättäisin viime mainitun pois.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #34

Nyt alat ymmärtää. Nykyinen lista on tosiaan "suosittu juuri nyt". Puoliintumisaika tarkoittaa sitä, että vanhoja klikkauksia huomioidaan koko ajan vähemmän.

Suosittu kautta aikojen -tyyppinen lista on näkyvillä yksittäisten bloggaajien osalta laatikossa "Tämän blogin suosituimmat". Esimerkiksi minun sähkösavukejuttuni on erittäin harvoin suosituimpien listalla, koska sen suosio on tasaisen alhaista, mutta sitä on jatkunut hyvin pitkään. Sinulla ei näköjään ole vastaavaa kestosuosikkia. Omien kirjoitusten suosiota kuitenkin kukin eniten seuraa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #36

Ongelma on ollut siinä, että vasta nyt sinäkin tajuat mitä muut lukijat ovat ymmärtäneet heti alkuunsa.

Minulle (ja muille) on ollut alusta lähtien selvä, että "suosittu juuri nyt" on tarkoittanut koko vapaavuoro-historian suosiot yhteensä ja että siitä oli syntynyt sellainen listaus, joka ei enää palvellut ketään.

Siihen sekametelisoppaan halutaan nyt vihdoin korjausta. Olen tyytyväinen, että siihen tulee nyt parannusta.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #37

Ja nyt taas et halua ymmärtää ja laitat sanoja minun ja muiden suihin.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #38

Raimo, suosittelen että sinäkin vastaat nyt Teemulle. Hän ymmärsi heti, mistä oli kysymys ja kysyi meiltä kaikilta selkeän kannanoton.

ks. viesti 28

heips

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #39

Teemun selostus linkin takaa oli valaiseva. Tilastointi on fiksumpi kuin odotin.
Suosituimmat-listojen pieni eriaikaisuus, jota nimitin kauneusvirheeksi oli viestissä 28 hyvin selostettu eikä sen korjaaminen välttämättä olisi järkevää. Tosin, jos tosiaikainen tilasto tietokannasta generoidaan, sen alkuosan voisi tallettaa samalla myös välimuistiin, jolloin sitä ei tarvitsisi erikseen sinne ajastetusti tallettaa. Aika triviaali juttu, jonka korjannevat, jos näkevät tarpeelliseksi ja järkeväksi.

Yritä sinä nyt ymmärtää, mitä Teemu kirjoitti.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #40

Kerropa sinä nyt vastauksesi Teemulle. Hänellä oli ihan selkeä kysymys. Ymmärsin viimeistään nyt, että asia on sinullekin tärkeä.

Käyttäjän teemukammonen kuva
Teemu Kammonen Vastaus kommenttiin #42

Tässä keskustelussa on nyt hieman aggressiivinen sävy. Pyritään pitämään tunteet kurissa.

Nykyinen systeemi toimii siis yksinkertaistetusti seuraavalla tavalla:
1. Julkaisen blogitekstin.
2. Se saa päivän aikana 100 klikkausta, eikä sen jälkeen enää koskaan yhtään.
3. Näistä muodostuu (esimerkiksi) 100 energiapistettä.
4. Vuorokauden kuluttua energia puolittuu 50 pisteeseen.
5. 2 vuorokauden kuluttua energia puolittuu 25 pisteeseen.
6. 3 vuorokauden kuluttua jällen 12,5 pisteeseen.
7. Jne. kunnes alaraja saavutetaan.
8. Energiaa ei enää päivitetä.

Samaan aikaan Ilmari ja Raimo julkaisevat tekstinsä. Molemmat saavat yllättäen täsmälleen saman verran liikennettä: 50 klikkausta / päivä kolmen päivän ajan.

Päivä 1: Teemu 100 pistettä, Ilmari ja Raimo 50 pistettä.
Päivä 2: Teemu 50 pistettä (100/2 + 0), Ilmari ja Raimo 75 pistettä (50/2 + 50)
Päivä 3: Teemu 25 pistettä (50/2 + 0), Ilmari ja Raimo 87,5 pistettä (75/2 + 50)

Näin ollen ensimmäisenä päivänä Teemun postaus on ykkösenä, mutta jo seuraavana päivänä Ilmarin ja Raimon postaukset menevät ohi.

Voimme mahdollisesti rajata listaa koskemaan vain viimeisen kuukauden aikana julkaistuja juttuja. Tällä hetkellä suosituimmat postaukset valitaan kaikista Vapaavuorossa julkaistuista blogeista historian hämäristä asti.

Eli jos esimerkissämme rajattaisiin listaus kahteen tuoreimpaan päivään, kolmantena päivänä yksikään postaus ei olisi näkyvissä, vaikka Ilmarin ja Raimon juttuihin tulee edelleen liikennettä.

(Emme tietenkään rajaisi suosituimpia tällä tavalla kahteen päivään, mutta esimerkin vuoksi siis.)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #45

"Voimme mahdollisesti rajata listaa koskemaan vain viimeisen kuukauden aikana julkaistuja juttuja. Tällä hetkellä suosituimmat postaukset valitaan kaikista Vapaavuorossa julkaistuista blogeista historian hämäristä asti".

Minulle tuo siis käy ja sen rinnalla voisi kulkea tuo kaikkien aikojen vapaavuorokirjoitusten suosikkilista. Kysymys kuuluu: onko tuo mahdollista toteuttaa vaiko liian työlästä?

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia Vastaus kommenttiin #46

Mie en tartte UueltaSuomelta listaa historian hämäristä asti, kuukausi on jo ihan ok. Ja kiitos jo etukätteen, se ehkä toimiski ja ois jotenki tajunttaan (minunki tajuttomhuutteeni) mahtuva. Ja voihan siihen kirjottaa, että kuukauen suosituimmat!

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #46

"Kysymys kuuluu: onko tuo mahdollista toteuttaa vaiko liian työlästä?"

Mielestäni väärä kysymys. Oikea olisi, onko se mielekästä vai olisiko lopputulos liian tylsä. Veikkaan nimittäin, että Sorvaniemen "Lastasi saattaa vituttaa" olisi ykkösenä listan alkuhetkestä lähes iäisyyteen ja muutenkin se olisi lähes sama vuodesta toiseen. Kompromissivariaatioissa, kuten viimeisen viikon, kuukauden ja vuoden suosituimmissa olisi sitten jo paljon enemmän mielekkyyttä. Kaikkien aikojen suosituimmat varmaan generoitaisiin kuukauden hiljaisimpana päivänä yön pimeinä hetkinä häiritsemättä ketään, joten toteutuksessa ei niin kovin ihmeellistä luulisi olevan. Jos yhden tekisi, koodin voisi muihin lähes suoraan kopioida.

Anteeksipyynnöt ja kiitokset vastauksessani Teemulle.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #45

Kiitos selventävästä esimerkistä. Minulla ei tarvittavaa varmuutta ollut tilastoinnin toiminnasta, jotta olisin voinut vastaavan kirjoittaa vaikka olisin halunnutkin.

Jos suosituimmista näytettäisiin vain tämän vuoden puolella julkaistut, niitä olisi tällä hetkellä 10 kpl. Kun mukana ovat kaikki, niitä riittää vajaan sivun verran. Puheenvuorossa taas tällä hetkellä suosituimpien lista on vajaa 9 sivua pitkä ( viimeiset sivulla http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/suosituimmat?page=8 ). Tällä hetkellä tuota "ongelmaa" ei välttämättä huomaa, mutta muistelisin, että vielä vähäisemmän liikenteen aikoihin, kuten jouluna, suosituimpien listalle pääsi vajaa 10 kpl kirjoituksia. Rajaaminen korostaisi siis toista ongelmaa, joka sekin johtuu lopulta vapaavuoron vähäisestä liikenteestä.

Jos asialle jotain tehtäisiin, olisi mielestäni syytä miettiä vapaa- ja puheenvuoron erottamista ainakin niin, että niiden tilastoinnilla olisi eri asetukset. Puheenvuoron puolella Ilmari ei nähnyt suurempaa ongelmaa, joten sen asetukset ovat ilmeisesti aika hyvin kohdallaan. Vapaavuorossa voisi esimerkiksi säätää puoliintumisaikaa ja 0-energiatason rajaa paremmin sopivaksi vähäisemmälle liikenteelle. Algoritmit ovat selostuksesi perusteella varsin fiksut. Eli ei ohjelmointia vaan mahdollisesti säätöä ja mukauttamista liikennemäärän mukaan. Kannattaako ja onko tarpeellista, en osaa sanoa.

Minulla on vähän samaa vikaa kuin Linusilla. Tekniikasta voin kirjoittaa hyvinkin kärkevästi, kun tiedän olevani oikeassa, koska silloin mielestäni eivät ihmiset riitele vaan asiat. Ilmarille anteeksipyyntö kaikesta, jonka hän koki henkilökohtaisena. Ja kiitos, että otti asian esille.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #49

"Ilmarille anteeksipyyntö kaikesta, jonka hän koki henkilökohtaisena. Ja kiitos, että otti asian esille".

Kiitos, näin vapaavuoron käytön kannalta tärkeintä on lopputulos (ei minua ainakaan kiinnosta miten temppu tehdään; sehän on Teemun tiimin työtä). Tähän asti vapaavuoron suosituimmat-lista ei ole ollut onnistunut. Siitä ollaan vissi nyt kaikki samaa mieltä.

P.S. Myös Mikaelin ehdotus kannattaa harkita vakavasti.

T Piepponen

Asiakas on aina väärässä.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset