Elämä jatkuu

Pelastuslautta

  • "Aldebaran":in pelastuslautta siirtyy Norrkust Marinan käsittelyyn
    "Aldebaran":in pelastuslautta siirtyy Norrkust Marinan käsittelyyn
  • Lasikuitukuoren avaus, jonka jälkeen puhallus paineilmalla (ks. video)
    Lasikuitukuoren avaus, jonka jälkeen puhallus paineilmalla (ks. video)
  • Kent nostaa selviämispakkauksen esille.
    Kent nostaa selviämispakkauksen esille.
  • Pelastuslautta
  • Viking-pelastuslautan selviämispakkaus (A-paketti).
    Viking-pelastuslautan selviämispakkaus (A-paketti).
  • Nerokas sadevesikeruu-ura
    Nerokas sadevesikeruu-ura
  • Sadevesi otetaan talteen letkun kautta, muovipusseihin.
    Sadevesi otetaan talteen letkun kautta, muovipusseihin.
  • Jos lautta on nurinpäin, sitä käännetään pystyyn oman painon ja vastatuulen avulla.
    Jos lautta on nurinpäin, sitä käännetään pystyyn oman painon ja vastatuulen avulla.
  • Kuvassa näkyy lautan vesikölit sekä pystytysaskel ja -kahvat.
    Kuvassa näkyy lautan vesikölit sekä pystytysaskel ja -kahvat.
  • Mannerin Risto ja 50 hengen pelastuslauta
    Mannerin Risto ja 50 hengen pelastuslauta
  • 150 hengen pelastuslauta
    150 hengen pelastuslauta
  • HRU-itselaukaisija (toimii veden paineella 4 metrin syvyydessä)
    HRU-itselaukaisija (toimii veden paineella 4 metrin syvyydessä)
  • Lautan pystytys vastatuulen avulla.
    Lautan pystytys vastatuulen avulla.
  • Ajoankkuri vakauttaa aallokossa ja estää holtitonta ajelehtimista.
    Ajoankkuri vakauttaa aallokossa ja estää holtitonta ajelehtimista.

Ostimme vuosi sitten hollantilaisen "tori.fi":n kautta (marktplaats.nl) kunnon pelastuslautan, koska oman ja miehistön henki on kallis, vaikka meripurjehdus onkin veressä loppuikään. Sikäläinen ammattikalastaja möi kuuden hengen "vikingin" kolmella sadalla eurolla, koska vaihtaa aina uuteen kolmen vuoden välein. Mies kiinnostui siirtopurjehduksestamme niin paljon, että antoi kaupan päälliseksi maailman parasta kalaa: "tong" (suomeksi: meriantura). Kerrassaan upea maku!

Koska pelastuslautta tarvitsee välillä huoltoa vein sen eilen Ruotsin Norrbotteniin, tarkemmin Kalix:in Båtskärsnäs:iin, jossa sijaitsee Vikingin huoltopiste. Siellä sain vihdoin nähdä, miten tuollainen pelastuslautta sisältää ja miten se toimii. Tieto on sen verran kiinnostava ja tositilanteessa tarpeen, että se ansaitsee laajemman yleisön. Norrkust Marinan Kent Sandlund kertoi, että Estonian onnettomuudessa monet lautat tulivat pintaan HRU-itselaukaisijan ansiosta, mutta usein nurinpäin. Hypotermiasta kangistuneet ihmiset eivät enää onnistuneet niitä kääntämään pystyyn, todennäköisesti myös siitä syystä etteivät tienneet miten se temppu tehdään...Vastatuulen hyödyntäminen on tässä A ja O. Pitäkäämme mielessä. Tällainen tietoisku olisi tarpeen vaikka jokaisella risteily- tai ruotsinlaivalla, ihan kuten lentokoneissakin tehdään:

Pelastuslautan kääntäminen pystyyn 1

Pelastuslautan kääntäminen pystyyn 2

Pelastuslautan kääntäminen pystyyn 3

Oheinen video näyttää minkälainen 6-hengen lautta on todellisuudessa. Tässä tapauksessa puhallus tapahtui ulkopuolisella paineilmalla, koska hiilidioksidipullomme sisältö todettiin päiväyksen perusteella kelvolliseksi ja on seuraavat 3 vuotta voimassa (seuraava tarkastus vuonna 2017):

 

https://

 

Videon loppuvaiheessa näkyy hyvin, miten lautan ajoankkuri tippuu lattialla (vasemmalle puolelle). Kent näyttää videolla molemmat ylipaineventiilit, joita tositilanteessa merellä on suljettava nopeasti täytön jälkeen (hiilidioksisdipullo sisältää nimittäin kaksi kertaa enemmän kaasu kuin tarpeen; siksi nuo ylipaineventiilit). Kun pelastuslautta on täysikokoinen näkyy videolta myös oviaukon edessä oleva, kuminen askel, joka helpottaa sisäänpääsyä. Kent kertoi, että tämä lisättiin viking-pelastuslauttoihin Estonia-onnettomuuden jälkeen..

Vikingin A-pakkauksen sisältö

Vikingin B-pakkauksen sisältö

http://www.viking-life.com/viking.nsf

Itse luulin tähän asti, että vain lyhyt nykäisi (pelastuslautan käynnistysköydestä) riittäisi laukaisuun. Näin ei suinkaan ole, kuten seuraava video hyvin havainnollistaa. Isomman laivan käynnistysköyden pituus on peräti 36 metriä. Näin oli myös pursi "Aldebaran":in lautan suhteen.. Kent Sandlundin kanssa sovittiin, että köysi lyhennetään 16 metriin. Tässä joka tapauksessa 36 metrin urakka:

http://www.youtube.com/watch?v=vsWUKG3qZ5c

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Elämä jatkuu - pelastulautta. Hyvin rimmas otsikko ja blogin kuvaus:)

Kävin itse juuri Lohjalla Meriturvassa kurssilla ja tosiaan kääntyy parinkymmenen hengen lauttakin jopa ilman tuulta hennommankin naisen toimesta. Sitä tosin tuskin kovinkaan moni matkustaja-aluksen matkustaja miettisi tositilanteessa.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset