Elämä jatkuu

Paatin haku (3): Klintholm/DK - Korppoo/SF

  • Lähtösatama Klintholm (Tanskan Møn-saari). Blogin kuvat: Ari Kultanen ja Ilmari Schepel
    Lähtösatama Klintholm (Tanskan Møn-saari). Blogin kuvat: Ari Kultanen ja Ilmari Schepel
  • Klintholmin Maks ja Hannele, jotka huolehtivat veneestä 3 viikon poissaolon aikana.
    Klintholmin Maks ja Hannele, jotka huolehtivat veneestä 3 viikon poissaolon aikana.
  • Allinge (Bornholmin saari).
    Allinge (Bornholmin saari).
  • "Aldebaran" Bornholmin Allinge-satamassa.
    "Aldebaran" Bornholmin Allinge-satamassa.
  • Tanskalaista hienoa pajutekniikkaa (Bornholm).
    Tanskalaista hienoa pajutekniikkaa (Bornholm).
  • Tyytyväinen kippari.
    Tyytyväinen kippari.
  • Ari ja Eero.
    Ari ja Eero.
  • Kahden tunnin pysähdys Gotlannin Visbyssä (suihku, vessa, hotelliaamiainen ja tankkaus).
    Kahden tunnin pysähdys Gotlannin Visbyssä (suihku, vessa, hotelliaamiainen ja tankkaus).
  • Eero ohjausvuorossa.
    Eero ohjausvuorossa.
  • Roskaisen dieseltankin aiheuttama improvisointi (löpö suoraan kannisterista).
    Roskaisen dieseltankin aiheuttama improvisointi (löpö suoraan kannisterista).
  • Korppoo.
    Korppoo.

Paatin haku jatkui kolmen viikon tauon jälkeen. Miehistönä tällä kertaa Eero, Ari ja Ilmari. Matka jatkui Tanskan Møn-saaren Klintholmista suoraan Bornholmiin, missä lähinnä käytiin suihkussa ja syömässä pihvit. Pysähdys kesti pari tuntia. Jo lähtövaiheessa kaikkien tavoite oli päästä Korppooseen varsin nopeasti. Siksi purjehdittiin päivin ja öin, vuorovaihdoilla. Bornholmin jälkeen keula osoitti jo tiukasti pohjoista kohti, suoraan Gotlantiin ja koto-Suomeen (Haukipudas). Gotlannissa nukuttiin reilut neljä tuntia Klintehamnin satamassa, josta varhaisaamulla jatkettiin Visbyn satamaan, dieseliä ja hotelliaamiasta varten. Satama oli vielä melkoisen autio, mutta on takuulla tupaten täynnä jo viikon kuluttua. Gotska Sandön kohdalla nähtiin harmaahylje samalla kun (myötä)tuuli voimistui. Tiukahkon yön jälkeen aamutuuli laantui ja purjeet hakkasivat mainingeissa. Kone käynnistyi kylläkin, mutta sammui melko pian: kävi ilmi, että tankissa oli muodostonut ns. dieselbakteerikantaa ja että kova merenkäynti oli irrottanut plakit tankin seinältä. Rassaaminen ei auttanut kun pohjassa makaa ilmeisesti parin sentin verran eloperäistä roinaa. Tankin perinpohjainen puhdistus on edessä. Luova improvisointi on aina tarpeen merellä ja auttoi tässäkin (ks. kuva). Pian konetarve väheni taas koska etelätuuli voimistui paljon enemmän kuin säätiedotus oli antanut ymmärtää. Contest-30 näkyy olevan elementissään merellä ja kovalla tuulella. Hyvällä vauhdilla pyyhkäisimme Utön ohitse ja parin merikotkan jälkeen saavuimme Korppooseen kaiken kaikkiaan 97 tunnissa (lähtö Klintholmista maanantaina klo 17 ja tulo Korppooseen perjantaina klo 19). Kohtuullinen suoritus kun matkaa on reilut 460 mailia.

Nyt Turun saaristo ja heinäkuu odottavat vuoroaan. Hyvää juhannusta kaikille ja vielä julkinen kiitos erinomaiselle miehistölle!

Aldebaran:in menoa näkyy hyvin oheisista videoista:

VIDEO 1

VIDEO 2

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Kiitos, tämon kiva kattoa näin turvallisesti mökiltä päin ja sekös on tosi tuo dieselbakteeri!! Mie aattelinko uutisista kuuntelin semmosesta bakteerista, että eikö niilä uutisia olekko tuommosilla nyt pelottelevat.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juu, tosi on. Ari tiesi kertoa, että erityisesti veneiden tankissa muodostuu kondenssivettä pitkän talven aikana ja että tämä vesi on hyvä kasvupohja noille bakteereille, jotka pystyvät hyödyntämään dieseliä. Tankin puhdistus ja huolehtiminen siitä, että tankki on täynnä talvisaikana estävät bakteerikannan muodostumista. Suodatin oli täysin tukossa vaikka oli vaihdettu kolme viikkoa aiemmin Elbe-joen Cuxhavenissa..

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Noissa reissuissa on eroja. Mulla oli eka tosi rankka, 4 miestä, kovan tuulen kylmä kevätviikko. Allingessa käytiin mekin yöpymässä. Byxelkrok, Furusund ja Maarianhamina vielä ennen Paraisia. Alkuun toki Heiligenhafen ja Gedser. Tuntui että koko ajan mentiin silti. Mulla oli kyllä jet lag kun tulin reissuun suoraan New Jerseystä ja meritautilaastarointi, jotka varmaan lisäsivät uupumusta.

Tokalla tuonnilla oli lämmin ja tyyni kesäviikko, 3 miestä ja autopilotti. Tyyntä pintaa piti enimmäkseen motorisoida ja autopilotilla oli iso rooli. Lyhyt stoppi Visbyssä, seuraava Maarianhaminassa. Eikä tuntunut erityisen rankalta.

Ei noita joka kesä viittis tehdä, mutta miksei silloin tällöin.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa