Elämä jatkuu

Paatin haku (2)

  • Aluksen ulosliputus; samalla "Vigilant" muuttui "Aldebaran":iksi (kuva: Selma Schepel).
    Aluksen ulosliputus; samalla "Vigilant" muuttui "Aldebaran":iksi (kuva: Selma Schepel).
  • Edam-pikkukaupungin satamassa (pelastuslautan, aurinkokennon ja autopilootin asennus).
    Edam-pikkukaupungin satamassa (pelastuslautan, aurinkokennon ja autopilootin asennus).
  • Hollannin sisävesien sillat ja sulut toimivat loistavasti ja lähes aina ilmaiseksi. Maan vesitiet ovat lähes samassa asemassa kuin maantiet.
    Hollannin sisävesien sillat ja sulut toimivat loistavasti ja lähes aina ilmaiseksi. Maan vesitiet ovat lähes samassa asemassa kuin maantiet.
  • Harvinainen siltamaksu peritään (tässä tapauksessa Friislannissa) varsin kätevällä onki-puukenkäyhdistelmällä.
    Harvinainen siltamaksu peritään (tässä tapauksessa Friislannissa) varsin kätevällä onki-puukenkäyhdistelmällä.
  • Paatin haku (2)
  • Paatin haku (2)
  • Perinteistä kukkaloistoa.
    Perinteistä kukkaloistoa.
  • Kaima..
    Kaima..
  • Lintujen rakkautta veneemme takastaagilla (mestarikuva: Päivi Korja-Schepel).
    Lintujen rakkautta veneemme takastaagilla (mestarikuva: Päivi Korja-Schepel).
  • Jalankulkijain ja polkupyörien pikkulossi.
    Jalankulkijain ja polkupyörien pikkulossi.
  • Dokkum-kaupunki, missä aikoinaan käännyttäjäpiispa-Bonifatius murhattiin, hieman samaan tapaan kuin Lallin piispa-Henrik.
    Dokkum-kaupunki, missä aikoinaan käännyttäjäpiispa-Bonifatius murhattiin, hieman samaan tapaan kuin Lallin piispa-Henrik.
  • Ruoppaustyöveneen ohjausta "perstuntumalla".
    Ruoppaustyöveneen ohjausta "perstuntumalla".
  • Hollannissa saa asua vaikka minkälaisessa veneessä ja paikassa kunhan rannan omistaja antaa luvan.
    Hollannissa saa asua vaikka minkälaisessa veneessä ja paikassa kunhan rannan omistaja antaa luvan.
  • Maailman KOMEIN nostosilta (Slauerhoffbrug), Friislannin pääkaupunki Leeuwarden:issa.
    Maailman KOMEIN nostosilta (Slauerhoffbrug), Friislannin pääkaupunki Leeuwarden:issa.
  • Paatin haku (2)
  • Paatin haku (2)
  • Paatin haku (2)
  • Ilta Friislannin vesiväylällä (kuva: Selma Schepel).
    Ilta Friislannin vesiväylällä (kuva: Selma Schepel).
  • "De Zwaluw" (pääskynen), Burdaard/Friisland. Niin sanottu "stellingmolen", rakennettu vuonna 1885 ja kunnostettu vuonna 1986.
    "De Zwaluw" (pääskynen), Burdaard/Friisland. Niin sanottu "stellingmolen", rakennettu vuonna 1885 ja kunnostettu vuonna 1986.
  • Upea "Witte Swaen" tuli vastaan Waddenzee:llä.
    Upea "Witte Swaen" tuli vastaan Waddenzee:llä.
  • Helgoland by night.
    Helgoland by night.
  • Pohjanmerellä nähtyä: saksalaisranskalaisbrittiläistä yhteistyötä "Airbus on board", matkalla vissi Hampurista Toulouseen.
    Pohjanmerellä nähtyä: saksalaisranskalaisbrittiläistä yhteistyötä "Airbus on board", matkalla vissi Hampurista Toulouseen.
  • Saksalaisikäkaunotar, Elben edustalla (Deutsche Bucht).
    Saksalaisikäkaunotar, Elben edustalla (Deutsche Bucht).
  • Kielin kanavan eteläsulku (Brunsbüttel).
    Kielin kanavan eteläsulku (Brunsbüttel).
  • Kielin kanavan laivaliikenne.
    Kielin kanavan laivaliikenne.
  • Kielin kanavan komean korkeat sillat.
    Kielin kanavan komean korkeat sillat.
  • Rendsburgin riippulossi (museovanhuksen kyytiin mahtuvat henkilöautotkin).
    Rendsburgin riippulossi (museovanhuksen kyytiin mahtuvat henkilöautotkin).
  • Pitkäaikainen merisumu, näkyvyys 20 m (maston tutkaheijastin ja gepsi auttoivat jotenkuten, mutta valtaväylien ylitykset huolestuttavat; suurten laivojen aiheuttamat riskit ovat todelliset).
    Pitkäaikainen merisumu, näkyvyys 20 m (maston tutkaheijastin ja gepsi auttoivat jotenkuten, mutta valtaväylien ylitykset huolestuttavat; suurten laivojen aiheuttamat riskit ovat todelliset).

Veneen haku Alankomaista  käy ilmi oheisista kuvista. Vene oli lähellä Belgian rajaa (provinssi Zeeland/Grevelingenmeer) ja siirtomatka kulki Hollannin upean vesitieverkoston kautta Pohjanmeren Schiermonnikoog-saareen, josta Helgolandin ja Kielin kanavan kautta kuljimme Koillis-Tanskaan (Møn-saari), jonne jätimme paatin, aikataulu- (työ..) ja sumusyistä. Voimakas sumu, liitettynä erittäin vilkkaaseen rahtilaivaliikenteeseen, esti jatkomatkamme Gotlantiin ja Maks-nimisen tanskalaismiehen pikkutelakka korjaa samalla potkuriakselin stefan, joka näytti vuottavan. Lensimme tänään Köpiksestä Ouluun ja s/y Aldebaran haetaan parin viikon kuluttua Haukiputaalle asti (lentokoneesta näkyi aamulla vielä jäälauttoja Hailuodon edessä..). Kuvat kertonevat jotain.

Jatkosuunnitelma (Paatin haku 3): Møn-saari, Bornholm. Gotlanti, Ahvenanmaa, Selkämeri, Merenkurku, Perämeri ja Haukipudas.

Paatin haku (jatko: Klintholm - Korppoo)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kiitos, Ari. Näyttää olevan ihan soiva peli, kohtuuhintaan. Venetyypin nimi on paljon puhuva "Noordzee" (Pohjanmeri).

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Juu eikä Aldebaran ole kuin 150 kertaa omaa aurinkoamme kirkkaampi. No ei Oulussakaan ole jäitä enää, siellä on helle ja mustikat kukkivat.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #3

Tänä aamuna tultiin Norwegian-lensikalla Ouluun klo 11:15 ja silloin näkyi Hailuodon länsiedustalla vielä (aivan selkeästi) jäälauttoja. Niin se vain on, Ari.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kiitos. Hienoja kuvia ja mielenkiintoisia maisemia. Tosin noita tulppaanipeltoja olisit voinut kuvata vähän enemmänkin.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kaija, hoi. Tässä sinulle lisäkuvia (hakusanalla: "bloeiende tulpen"):

http://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=i...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tulppaaneissa turvallaan iloinen Andersson?

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kiitos linkistä ilmari. Olipa runsaasti hienoja kuvia, jopa hienoimpia kuin mitä itse sieltä muutama vuosi sitten kuvasin:)

Juhani Piironen

Hienoja kuvia. Onko Alankomaissa halvemmat hinnat vai isompi valikoima, vai miksi sieltä asti?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juu, Hollanti on aina ollut purjehduksen mekka (BTW: venäjän kielen lähes kaikki purjehdustermit ovat puhdasta hollantia); niin valikoima kuin hintataso on Suomeen verrattuna uskomaton (vai olisiko Suomen veneilyn hintapyyntötaso uskomaton?).

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

KÄEN KUOLEMA....

Pakko kirjoittaa tämäkin; sen verran järkytti pientä kulkijaa. Eilisyöllä tulimme Gedserin majakan kautta Møn-saareen. Matka Kielistä oli kestänyt jo 17 tuntia ja sataman kaipuu oli säkkisumussa kohtuullisen kova. Yhtäkkiä, aamun sarastuksessa (n. klo 5) ilmestyi käki-lintu keskellä merta. Linnun lentoliikkeistä näki, että oli umpiväsynyt. Ilmeisesti oli eksynyt sankassa sumussa mantereelta merelle ja hätä oli sen mukainen. Veneemme ääni houkutti, viimeisenä toivona. Ensiksi käki kiersi venettä; sen jälkeen uskalsi hetken istua tuuliohjaimen päällä. Ihmisten läsnäolo kuitenkin häiritse sen verran, että lähti taas lentoon, viimeisillä voimillaan. Käki ilmestyi uudestaan ja laskeutui hetkeksi alasvedettyjen purjeiden päälle. Niiden liukkaus kuitenkin pani taas lentämään, jonka jälkeen näimme, että komea käki laskeutui aaltoihin ja häipyi sumuun. Jospa joku ornitologi reagoisi tähän viestiin, mutta oma epäilyksemme on ettei lintu enää päässyt ylös aalloista ja se harmittaa vieläkin. Elämä on kova kaikille osapuolille. Miksei laskeutunut mastoomme tai keulaan? Järkeviä kysymyksiä, jotka eivät toimi hädän hetkillä; ei linnuille eikä ihmispoloillekaan.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Elikon hätä käy aina sääliksi, vaikka niin patalaiska lintu onkin, että ei vaivaudu itse edes pesimään. Muut saavat tehdä työt, eli lintumaailman herra.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Been there done that, mutta mitähän järkeä on riippulossissa? Ymmärrän lossin, jep, ei ole siltaa jne, muttaaaa...sillasta riippuva lossi?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kappas, tuollaisia on sitten vähintään kaksi kappaletta maailmassa, joista toinen maailmanperintölistalla (tämä on tullut ajettua).
http://whc.unesco.org/en/list/1217
http://www.youtube.com/watch?v=3QwPhAl7JcQ
http://www.youtube.com/watch?v=XO1R16Y2XU4

Kaipa tuollainen viritys on vähemmän laivaliikenteen tiellä kuin perinteinen kiinteä silta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Miten se on vähemmän laivain tiellä, jos riippuu sillasta? Täytyy olla joku tielinjausjuttu. Alhaalta on haluttu säilyttää yhteys.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #17

Tarkennan: tuolla konstilla on päästy hyvin paljon vähemmällä rakentamisella samalla kun rakennelma ei häiritse laivaliikennettä. Ratkaisu ei kovin vilkasliikenteisille maaväylille sovi ratkaisuksi.
http://www.timedla.com/bridge/long/overview/
http://www.youtube.com/watch?v=13DjPgzGTKM

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #18

Rendsburgin riippulossin järkevin perustelu lienee siinä, että korkea (rautatie)silta joka tapauksessa rakennettiin siihen paikkaan. Suhteellisen pienellä vaivalla ja kustannuksilla saatiin samaan rakennelmaan lossi. Kannattaa muistaa, että kyseinen liikenneväline on toiminut siis jo yhden vuosisadan verran.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola Vastaus kommenttiin #17

Toi Miikkael ny on tommone. Sil o venheet, mut ei uskalla lähteä edes Viipuriin mun kanssa.

Se alkaa(me kenties molemmat) muuttumaan, ni kukaties senkin kanssa jonkinmoisen sopan sais joskus keitettyä. Veneitse eli ilman.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Onhan se aika hieno kampe tuo "Schwebefähre". Museovehje, joka edelleen on täydessä touhussa. Tässä lisäkuvia siitä:

http://www.google.fi/search?q=rendsburg+schwebef%C...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tyylikkäämpänä on itse "hissikori" säilynyt Rendsburgissa. Missähän lienevät nuo viisi muuta tämän rakennustyyylin edustajaa?
http://www.kp-vermietung.de/2010/06/wird-die-rends...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska
Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Aivan rehellisesti jos sanon, niin kyllä vähän käy kateeksi :)
Vaikka ehkä ilmat olivatkin vielä viileät.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa