Elämä jatkuu

Skûtsje "Aebelina"

  • Skûtsje "Aebelina", 8 tonnia tammea lähtövalmiina.
    Skûtsje "Aebelina", 8 tonnia tammea lähtövalmiina.
  • Sivukölit näkyy hyvin tässä kuvassa.
    Sivukölit näkyy hyvin tässä kuvassa.
  • Soiva peli.
    Soiva peli.
  • Tuulen voimalla ja tukka putkella.
    Tuulen voimalla ja tukka putkella.
  • Fokan skuuttaus suoritetaan käsin eikä millään vinssillä.
    Fokan skuuttaus suoritetaan käsin eikä millään vinssillä.
  • Masto on ostettu Pohjolasta ja se seisoo komeasti pystyssä suuren vastapainon avulla (pystytään laskemaan alas jopa vauhdissa).
    Masto on ostettu Pohjolasta ja se seisoo komeasti pystyssä suuren vastapainon avulla (pystytään laskemaan alas jopa vauhdissa).
  • Komeat purjeneliöt (73 m2) ja ilman staageja...
    Komeat purjeneliöt (73 m2) ja ilman staageja...
  • Teräksiset skûtsje:t tulivat meitä vastaan.
    Teräksiset skûtsje:t tulivat meitä vastaan.
  • Maston yläosa "joustaa".
    Maston yläosa "joustaa".
  • Fryslân:in (Friesland:in) oma lippu. Lumpeenlehdet ja/tai sydämet.
    Fryslân:in (Friesland:in) oma lippu. Lumpeenlehdet ja/tai sydämet.
  • Aebelina alkuperäispiirustukset ovat peräisin vuodelta 1851. Silloin se oli lyömätön alus ja nytkin hiton nopea.
    Aebelina alkuperäispiirustukset ovat peräisin vuodelta 1851. Silloin se oli lyömätön alus ja nytkin hiton nopea.
  • "Strontrace": toiset ovat vielä lautturin roolissa kun toiset saavat liikkua taas tuulen voimalla.
    "Strontrace": toiset ovat vielä lautturin roolissa kun toiset saavat liikkua taas tuulen voimalla.
  • Lautturit (Ilja Repin).
    Lautturit (Ilja Repin).
  • Lautturit (Kari Suomalainen).
    Lautturit (Kari Suomalainen).
  • Strontrace, "paskareissu"?
    Strontrace, "paskareissu"?

Kävin pitkästä aikaa Frieslannissa (Fryslân), joka on Alankomaiden pohjoisimpia läänejä ja jossa asuu aivan omaa kieltä puhuva friisiläiskansa. Heistä voisi kirjoittaa paljonkin mielenkiinnostavaa, kuten vaikkapa friisiläislehmistä ja sukulaisuudesta viikinkeihin, mutta tässä blogissa lähestymme heitä vain purjehduksen kautta. Frieslannissa on valtavasti vesiväylejä ja järviä. Aikoinaan niitä käytettiin kuljetukseen; nykyisin lähinnä virkistykseen. Väylien syvyys on usein hyvin vähäinen (1-3 m) ja siksi kehitettiin vuosisatojen saatossa aivan omaperäinen ratkaisu: suuret purjealukset varustettiin kölin sijasta "sivuköleillä" (hollannin kielellä "zwaard" eli miekka).

Oheinen alus, jolla sain purjehtia syyskuun alussa, painaa 8 tonnia, purjepinta-alaa on kunniotettavat 73 m2, masto ei ole tuettu staageilla ja alus kulkee kuin unelma. Skûtsje "Aebelina" rakennettiin uudestaan vanhojen piirustusten perusteella eräänlaisena työllisyysprojektina. Rakentamiseen meni "4 talvea ja 5 kesää". Skûtsje tarkoittaa rahtilaivaa friisien kielellä ja juuri tämä purjelaiva rakennettiin ensimmäisen kerran vuonna 1851. Sen kulkusyvyys on koosta huolimatta ainoastaan 80 cm. Vastaavanlaisia skûtsje:jä on vielä paljon liikenteessä, mutta enimmäkseen teräksisiä sellaisia. "Aebelina" on pelkkää tammea. Oheiset kuvat ja video kertonevat parhaiten mistä on kyse.

Kuluvan viikon aikana (19-27.10.2012) pidetään vuosittaiset "strontrace"-kisat, jossa vanhoilla skûtsje:illa viedään lehmänpaskaa (stront) länteen eli Hollantiin ja paluukuormana tuodaan kukkasipuleita. Mikäli väylän tuuli on suoraan vastaan tai tuulta ei ole ollenkaan, niin silloin miehistön tehtävänä on vetää pursin rannalta käsin, lauttureiden tavoin. Kisasta lisätietoa TÄÄLTÄ

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Harrastetaanko purjehdusta muuten myös Inarinjärvellä?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Vein purjeveneeni sinne kolmeen otteeseen. Nykypursini kulkee auton perässä ja Veskoniemen laiturilta veteen. Hieno järvi!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Varmaan upeaa, mutta rannat kai matalat ja kivikkoiset. Saamelaiset eivät tainneet purjehdusta tuntea?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #3

Inarinjärvestä on olemassa hyvä "merikortti". Ne kaksi kertaa kun siellä itse purhdin (trailerin tuodulla H-veneellä), olimma ainut purjevene siellä. Inarijärven saaristossa on upeita autiokämppiä, muuten.

Harri Räsänen

Kaunis vene. Mahtaako olla myös avomerikelpoinen?
Hollanti on pieni pinta-alaltaan, mutta jaksaa yllättää monimuotoisuudellaan.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Haa!

Masto taittuu tabernaakkelin varassa. Tarvitaan hurjan vahva rakenne kannen alle.
Snaika :) Matalien väylien vene totta tosiaan.
Tuohan on ketterä kuin kauhistus :D

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juu hieno ja älyttömän kätevä mastoratkaisu. Aebelinan kippari kertoi minulle selkeän syyn miksi juuri tämä skutsje aikoinaan aina voitti purjehduskilvat: koska sivustaageja eli vantteja ei olen niin reivaustarve vähenee siitä syystä, että maston kärki joustaa. Kovalla tuulella reivaus tapahtuu yläpäässä siis "automaattisesti". Jäykän maston pursien reivaustarve tulee huomattavasti aiemmin. Kiinnostavaa.

Käyttäjän SeppoHonkanen kuva
Seppo Honkanen

Skutsia voisi ehkä verrata Niilin feluccaan. Se on myös gargo, siinäkin on nostoköli, tosin vain yksi keskellä. Niilin särkät ovat jatkuvassa liikkessä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Seppo, sinulla on hieno profiilikuva, mutta etsipä sellainen, jossa pursisi on vinossa ja puomi tuulesta kireänä..

terveisin, nimimerkki: moottorimiehet erikseen.

Käyttäjän SeppoHonkanen kuva
Seppo Honkanen

Pitäähän niitä akkujakin - myös veneen - välillä ladata. Etsitään kun ehditään.

Matti Jalagin

Kumma, ettei tuota keksintöä suosita meidän kivikkoisilla ja matalilla sisävesillämme ja rannikollamme enempää vaikka syväys on unelma ja kantavuutta kunnolla?

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset