Elämä jatkuu

Pohjoinen ulottuvuus (2000 km:n matka)

• Pohjoinen ulottuvuus (2000 km:n matka)
    Hotelli Inari, Inarijärveltä nähtynä
    Vasko Fofanoff (1917-1980)
    Petsamon uusi luostari
    Petsamon luostari
    Petsamon luostarin tuhotun hautausmaan muistomerkki
  • Pohjoinen ulottuvuus (2000 km:n matka)
    Vasemmalta: Igumeni Nikander, Arkimandriitta Jonafan, Igumeni Jakimf, Igumeni Joanni (muutti Uuteen Valamoon) sekä Igumeni Paisii (jonka Stalinin NKVD:n ampui 28.12.1940..)
    Vanhan Petsamon luostarin kuva
    Kunnostettu hotelli "Arktika", Murmansk
    Sukellusvene "Kursk":in komentosillan päätepiste...
    Hotelli "Belomore", Kantalahti
    "Venäläinen turisti, unohdettu moraali" (Kantalahden seinämaalaus)
    Kantalahden pursiseuran satama ja näköalaravintola.
    Pursiseura "Pritsal 11" (laituri 11)
    Vienan meri ja pursisatama
    Alakurtti
    Karhun jätökset kotipihalla
    Kanan jäännökset

Inari

Monen viikon mansikkauurastuksen jälkeen päätimme vaimon kanssa hieman tuulettaa, ajamalla pohjoiseen. Samalla tarjoutui tilaisuus käydä moikkaamassa ystäviämme, Inarin Pirjoa ja Tapania, jotka ovat sikäläisiä matkailuyrittäjiä (visitinari.fi). Yövyimme heidän omistamassa ja perinteisessä "hotelli Inarissa" (perustettu vuonna 1947). Tämä sitkeä ja kunnioitettava pariskunta työllistää peräti 40 henkeä ja he järjestävät kesän ajaksi myös risteilyjä Inarijärvellä (katamaraanialus "Inari III"). Kahden hyvin levätyn yön ja mukavan jutustelun jälkeen jatkoimme matkaa koilliseen.

Nitsijärvi ja Sevettijärvi

Aivan 1970-luvun alussa tulin, nuorena hollantilaispoikana, Nitsijärvelle rakentamaan kolttasaamelaisille uusia asuntoja. Kyse oli KVT:n eli Kansainvälisten Vapaaehtoisten Työleirit-järjestön keikasta, jonka yhteydessä päätin pysyvästi jäädä asumaan Suomeen (päätös, jota en kadu ikinä). Suomen valtio tarjosi kolttasaamelaisille asunnot silloin, kun he joutuivat lähtemään Petsamon alueelta sodan jälkeen. Erityisesti Nitsijärven asunnot olivat käyneet pieniksi ja 1970-luvun alussa valtio tarjosi rakennustarvikkeita, mikäli koltat hoitaisivat itse rakentamisen. Näin tehtiin, yhteistyössä KVT:n kanssa. Olin siis mukana rakentamassa taloja Vasko Fofanoff:ille sekä Paavo Fofanoff:ille. Kävimme katsomassa nuo talot, jotka ovat edelleen tyylikkäästi pystyssä.

Sevettijärven olohuoneessa (eli baarissa) joimme kahvit ja seurasimme vesitaksin lähtöä. Kun kysyin hautausmaata niin emäntä neuvoi sinne ja suorastaan kehotti mennä katsomaan: "sehän on todella kaunis!" . Ja niin olikin. Erityisesti paikallisten tapa koristaa haudat jäkälällä on mainio. Jäkälä kun on arvokasta, niin poroille kuin poromiehille ja -naisille. Niin Vaskon kuin Paavon haudat löytyivät. Kepeät mullat heille molemmille. Tätä kirjoittaessani löysin museoviraston sivuilta Vaskon kuva, joka otettiin vuonna 1932 Petsamon Suonikylässä: Vasko Fofanoff veistää värttinää.

Kirkkoniemi

Tie Sevettijärveltä Kirkkoniemeen on kapea, mutta rauhallinen ja kaunis. Loppuvaiheessa tie laajenee leveydessään ja vuonnomaisemat hivelevät silmää. Vaikka Norja on ylen rikas maa niin siitä huolimatta myös wisut norjalaiset käyvät "tankilla" Venäjän puolella. Usean norjalaisauton seassa jonotimme rajan yli pääsyä (itse asiassa suoritimme koko matkamme "putinin pensalla", jonka hinta Kostamuksen rajalla on noin 60 snt/litra. Rajaseutulaisen luontaisetu..).

Petsamon luostari

Venäläinen tie, Kirkkoniemen rajan jälkeen, on kerrassaan loistokunnossa ja viimeisen puomitarkastuksen yhteydessä rajamies kertoi sen olevan yhtä hyvä lähes Murmanskiin asti. Kunnostettiin kuulemma vuosi sitten, josta emme muuta voineet olla kuin iloisia ja kiitollisia.

Koska hautasin aikoinaan Isä Akakin, hevosellani Uuden Valamon hautausmaalle (lue oheinen blogi), ja tiesin hänen asunneen Petsamon Luostarissa, suuntauduimme sinne. Luostari sijaitsee pari kilometria päätieltä sivulle. Vanhasta luostarista ja sen hautausmaasta ei ole enää mitään jäljellä mutta Moskovan Patriarkaatin rahoituksella luostari nousi nyt uudestaan. Puutyöjälki on komea, mutta pihapiirissä on vielä paljon tekemätöntä työtä. Nuori, työvaatteissa oleva noviisi kuitenkin pilasi tunnelmamme kun päätalon kohdalla tervehdin häntä ystävällisesti ja kerroin, että tulimme Suomesta katsomaan uutta luostaria. Mies totesi välittömästi: "Kuule otapa toinen käsi pois taskustasi; sehän on epäkohteliasta!". Siihen vastasin lähes yhtä välittömästi: "Äläpä arvostele heti ja näin tylysti kanssaihmistä; sekin on epäkohteliasta". Siihen tämä yli-ihminen reagoi kantapääkäännöksellä ja kävelemällä pois. Vaimolleni käänsin meidän hedelmällisen keskustelumme ja kuvien ottamisen jälkeen jatkoimme matkaa kohti Murmanskia, hieman allapäin. Nykyinen Petsamo (Печенга,Petšenga) ei ole enää kirjoittamisen arvoista, valitettavasti. Neuvostotalouden tuhoama..

Murmansk

Murmanskissa kävin aiemmin usein, työni vuoksi (lähialueyhteistyön maatalousneuvontaa, yhdessä MTT:n Antti Hannukkalan kanssa). Kolan uusi silta on vihdoin valmistunut, mutta siihen liittyvä syöttöliikenne edelleen takkuaa. Yövyimme remontoidussa hotelli "Arktika":assa. Jälki on laadukas, mutta samalla aika steriili. Ylimmän kerrosravintolan upeita maisemanäkymiä satamaan ja vuonnoon eivät enää ole tarjolla, koska keittiötilat tehtiin juuri sillä puolella, mikä on harmi. Ostimme torilta pari sankoa hillaa sekä mustikkaa.

Montsegorsk toipuu!

Varoitin etukäteen vaimoani siitä, että Murmansk-Pietarin valtatiellä tulisi pian näkyviin täysin kuollut kuumaisema, jonka läpimitta on peräti 20 km. Sitä suurempaa oli ihmettelyni, ettei näin enää ole! Montsegorsk näkyy toipuvan neuvostotalouden pahasta ympäristökatastrofista. Ilmeisesti paikkakunnan tehtaiden piiput on nykyisin varustettu suodattimilla. Joka tapauksessa Montsegorskin lähitunturit alkavat taas vihertyä, mikä tuntui hyvältä.

Kirovsk

Valtatien itäpuolella näkyvät Hiipinän tunturijonon mahtavat maisemat ja päätimme poiketa niin Apatiittiin kuin Kirovskiin, joka on Pohjois-Venäjän vastine Rukalle ja Leville. Söimme siellä lounaan ja ihailimme Imandrajärven kerrassaan komeat maisemat. Imandrajärvi on Luoteis-Venäjän helmi, aivan kuten Inarijärvi Lapin.

Kantalahti

Kantalahti saa elin- ja ostovoimansa Deripaskan alumiinitehtaasta, joka lienee Venäjän tehokkaimpia. Purjehtija kuin olen, kävimme katsomassa Kantalahden pursiseuran komeata maisemaravintolaa, jossa söimme maukasta ja paistettua kampelaa. Yövyimme hotelli "Belomore"ssa ja ihmettelimme erästä katumaalausta, josta oheinen kuva.

Alakurtti

Matkalla länteen, Sallan rajanylitysasemaan, ajetaan Alakurtin ohitse, joka on sotilastukikohta. Saksalaiset lahjoittivat sinne uudet kerrostalot, DDR:n loppumisen yhteydessä. Kylässä on nykyään erinomainen ruokakauppa (market) ja ero aiempaan on lähes uskomaton. Risteyksessä valmistui alkutalvella miellyttävä korpihotelli, hotelli "Tumtsa". Joimme siellä hyvät kahvit ja kuulimme, että kahden hengen huone maksaa 2500 ruplaa. Suositeltava yöpymispaikka, joka ansaitsee näin ilmaismainontaa.

Salla/Kelloselän raja

Rajanylityksen yhteydessä totesimme jonon lappalaiskuskeille, että "teillähän on ylen kallista putinin pensa!". Kun muualla hinta on 41 ruplaa niin Kelloselän rajalla se näytti olevan 53 ruplaa. No, puoli-ilmaista sekin. Duty-free kaupasta volvon takakontti täyteen ja kotiin.

Kotiin tulo

Vielä lähtiessä pihallamme tepastelivat yksi kukko, viisi kanaa sekä viisi tipua. Kotiin tultaessamme jäljellä olivat enää yksi kukko, yksi kana ja yksi tipu: "pomo" kävi kylässä, kuten karhun mustikkapaskat todistivat. Todennäköisesti nuori karhu, joka haluaisi välillä syödä jotain mutta kuin kasvisruokaa. Tämäkin kuuluu korpiasukkaiden luontaisetuihin emmekä kauan sitä murehdi. Hommataan talveksi taas lisää kanoja!

Aiheeseen liittyvä blogi (Vankikarkuri Sevettijärventiellä!)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

ilmari schepel

Sorry, blogini lähti eilen hieman etuajassa. Tässä täydennetty ja lopullinen versio. Mukavaa matkaa!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sorry, tulin vasta kotiin, eikä etuaika minulle tehnyt mitään haittaa. Kävin Joensuussa.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Murmansk...Montsegorsk...Kirovsk! Tuttuja paikkoja minullekin! Jossain, paljon nuoremmassa vaiheessa SSSR:n kaudella, elämäni polku vei minutkin niille kulmille!

ilmari schepel

Niinhän se on, Viola. Luoteis-Venäjä on nykyään jopa hienompi paikka kuin Severo-Zapadnyi-CCCP...

Tervehdys Perämereltä (s/y "Aldebaran")

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Niin se näkyy olevan!

Kivat nämä matkanne tuonne entiseen kotimaahamme! Tuovat minullekin nostalgisia muistoja!

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Sinulle sitten kävi vähän kuin meidänkin pihassa. Ei karhu, vaikka niitäkin täällä on, vaan ilves päätti meidän kanalaumasta napata vaihtelua. Meni aikuinen kukko sekä neljän tirpan laumasta ja tietenkin juuri ne kanat.
Olimme vaimon kanssa kyläilemässä Eestin puolella pari päivää ja siinähän tulos.
Tarkistin pihan riistakamerasta; ei käppäillyt enää ilves pihallamme. Ryöstöretki aiemmin kyllä taltioitui.
Meillä kun on noita Itä-Suomen punaisia, jälkikasvua kyllä ensi keväänä syntyy.

ilmari schepel

Otan osaa..kuten todettu: viime vuonna meille vieraili ahma samoissa merkeissä. Kana on nykyään yhä suositumpi eväs (myös kaksijalkaisille).

Kävin hakemassa neljä kanaa, yhteishintaan 20 euroa. Yksinäinen ja masentunut kukko virkistyi kummasti..

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Kuvituskarttasi toi vääjäämättä mieleen muillekin kuin minulle päiväkohtaisen tässä-ja-nyt-linkin: Keskustelivatko Niinistö ja Putin Sotshissa ensinkään maidemme välisten kahdenkeskisten suhteiden pääaiheesta, vai lykättiinkö kahdenkeskinen pääaihe taas hamaan tulevaisuuteen? Vastaus on monisyiempi kuin ehkä oletit...> http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259875-n...

ilmari schepel

Hyvä ja tärkeä video blogissasi, Veikko! Kuten huomaat käytin samat todisteet omassani vuosi sitten:

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset