Elämä jatkuu

Vanatehnika varjupaik: neuvostopelit ja -vehkeet

  • 1. Tuve Kärnerilt ja belaruskerhon Juha Pennanen
    1. Tuve Kärnerilt ja belaruskerhon Juha Pennanen
  • 2
    2
  • 3
    3
  • 4. Ohjusvaunu
    4. Ohjusvaunu
  • 5
    5
  • 6
    6
  • 7. Hiljainen on Donin virta
    7. Hiljainen on Donin virta
  • 8. Hieman väsynyt belarus
    8. Hieman väsynyt belarus
  • 9. Kirovets, Harkovilainen, Maral ja niiden takana entinen maatalousopisto (tehnikum).
    9. Kirovets, Harkovilainen, Maral ja niiden takana entinen maatalousopisto (tehnikum).
  • 10
    10
  • 11. GAZ
    11. GAZ
  • 12
    12
  • 13
    13
  • 14. Neuvostolainen lehtikioski
    14. Neuvostolainen lehtikioski
  • 15. "Rahva hääl", "Noorte hääl" sekä "Sirp ja vasar"
    15. "Rahva hääl", "Noorte hääl" sekä "Sirp ja vasar"
  • 16
    16
  • 17. Uralzis (УралЗИС), vuosimallia 1944
    17. Uralzis (УралЗИС), vuosimallia 1944
  • 18. УралЗИС 5
    18. УралЗИС 5
  • 19. Kovat ovat penkit
    19. Kovat ovat penkit
  • 20. Miehistökuljetuksen telakoneen ohjaamo
    20. Miehistökuljetuksen telakoneen ohjaamo
  • 21. ajokunnossa
    21. ajokunnossa
  • 22
    22
  • 23
    23
  • 24
    24
  • 25
    25
  • 26. ZIL
    26. ZIL
  • 27
    27
  • 28. Kepeät mullat tällekin ajoneuvolle
    28. Kepeät mullat tällekin ajoneuvolle
  • 29
    29
  • 30. Jokunen jenkkiauto oli eksynyt joukkoon: Hudson 6
    30. Jokunen jenkkiauto oli eksynyt joukkoon: Hudson 6
  • 31
    31
  • 32. Aja hiljaa, isi nyt vaan
    32. Aja hiljaa, isi nyt vaan
  • 33
    33
  • 34
    34
  • 35
    35
  • 36
    36
  • 37
    37
  • 38. Vanha tuttu ikarus
    38. Vanha tuttu ikarus
  • 39
    39
  • 40
    40
  • 41
    41
  • 42. Tartu airport
    42. Tartu airport
  • 43. Kevät saapui Järva-Jaaniin
    43. Kevät saapui Järva-Jaaniin

Tallinnan ja Tartun välimaastossa, tarkemmin Järva-Jaanissa, Tuve Kärnerilt on tehnyt miehen työn keräämällä lähes kaikki neuvostovehkeet yhteen paikkaan (entiselle peruna- ja kasvimaalleen). Kuvat puhuvat puolestaan. Mukavaa matkaa ruostuvaan neuvostoliittoon!

Yhteystiedot 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Monenlaista vempainta siellä näkyy olevan. Autoista ainakin Volga, Jalta ja Zil olivat minulle kertakatsomalla tuttuja.

Monessakin työkoneessa näytti olevan tosi hyväkuntoiset renkaat alla.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Jos tarkemmin katsoo, saattaa löytyä lisää länsipelejäkin, mutta minusta kuvassa neljä on Daf-henkilöauto.

Terv. KK

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel
Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Minun enollani oli Daf joskus 60-luvun alkupuolella. Se herätti kummastusta naapurustossa, kun siinä ei ollut vaihteita ollenkaan. Ajaminen oli yksinkertaista, painetaan kaasua, niin mennään eteenpän ja kun ei paineta niin ei mennä. Automaattivaihteistoja ei silloin vielä tunnettu Suomessa henkilöautoissa ilmeisesti ollenkaan.

Muutoinkin se oli erikoinen luomus, koska kori oli jonkinlaisesta "pahvista" valmistettu. Enoni nimittäin ajoi kolarin ja koko kori hajosi hänen päälleen repaleisena roskana.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #4

Olen minäkin kerran matkustanut sellaisessa, kun firman työnjohtajalla oli sellainen joskus vuonna 1965. Vähän kuin lännen Trabant koriltaan :)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #5

Koulukaverin isoäidillä oli Daf (vissiin 44 tai 46) ja kyllähän sen eron toisiin huomasi. Jos en väärin muista, piti myös jos ei kovaa niin ainakin toisenlaista ääntä kuin "normiautot".

Terv. KK

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #6

Hollantilainen Daf oli isällänikin ja siinä oli portaaton voimasiirto. Isäni nukahti rattiin ja ajoi autonsa lopulta pusikkoon. Onneksi hänelle ei käynyt huonosti, heräsi, mutta autolle sen sijaan kävi.

Meillä oli 1980-luulls Imperial Crown automaattivaihteinen amerikkalainen, jonka tyttäreni poikakaveri tuleva vävymme oli tuonut jenkeistä. Se oli ollut yhdellä perheellä Kaliforniassa. Kävimme sillä polttamassa kumia yhtenä viikonloppuna messuhallin kentällä. Autossa oli turkoosit nahkapenkit, etu ja takapenkkien välissä oli isosti tilaa. Auto tuntui luksukselle, mutta vei polttoainetta niin, että halusin siitä luovuttavan. 2000 markkaa kuussa muistan menneen. Silloin vielä oli varaa kahteen autoon, joten halvempi Toyta sitten jäi. Monesti ole ajatellut tuota autoa. Sen verran komea peli se oli.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset