*

Elämä jatkuu

Postiauto Kontiomäki-Suomussalmi (1920-luku)

  • Postiauto Kontiomäki-Suomussalmi (1920-luku)

Tämä kuva on sen verran komea (ja siihen liittyvät tekijäoikeudet jo mennyttä aikaa), että sen kunniapaikka on tässä! Kainuun ensimmäinen postiauto, joka liikennöi vuodesta 1924 lähtien kolmesti viikossa 90 kilometrin pituisella linjalla Kontiomäki-Suomussalmi. Vuonna 1927 auto siirrettiin linjalle Suomussalmi-Kuhmo. Kuva on 1920-luvun puolivälistä (Lähde: Perinne albumi-kirja/Kainuu).

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Näyttäisi olevan rahastajatyttökin mukana. Työn tuottavuusvaatimukset olivat ennen erilaiset kuin nykyään. Vielä 1970-luvulla oli kotiseudullani rahastajapoika postiautossa. Hänen tehtävänsä oli myös nakella postiniput heittolaatikoihin.

Kuvassa olevan auton maavara oli varmasti tarpeen sen ajan teillä, kelirikkoaika vaati varmaan erityistä tarkkuutta kuljettajalta kun renkaatkin olivat noin kapeat.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tuure kirjoitti: " Hänen tehtävänsä oli myös nakella postiniput heittolaatikoihin".

Niinpä! Upeata touhua, josta kirjoitin vähän aikaa sitten näin: "Jo tulomatkalla, Rovaniemeltä aina Kaamaseen asti, olin ihaillut postiauton apumiehen taitoa kun mies kerta toisensa jälkeen osui postilaatikkoon lähes täydessä vauhdissa. Vieläkin muistan miten keltaiset postilaatikot tärisivät kuminauhalla sidotun lehti-/postinipun iskusta. Eksotiikkaa parhaasta päästä, juuri maahan muuttaneen keskieurooppalaisen mielestä!"

http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/2...

(kuten omasta kommenttistani huomaa, chrome toimii taas US-blogistanin suhteen)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Juu ja takana oli varmaan tikkaat katolle, jos sisätavaratila ei riittänyt.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Nämä ovat vähän tuoreempaa tavaraa, mutta nostalgiaosastoa jo kuitenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=0-_u1g9Z5AI
https://www.youtube.com/watch?v=m2qu3DIMdrQ

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Joku linja-auton ja "sekajunan" välimuoto, luulisin, niissä sekajunissa oli matkustamo ja avolava. Tuon perässä näyttäisi olevan joku viritys ikkunaseinänä lavan yläosassa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Tuo kuva on todella vanha, kohta sata vuotta! Siihen aikaan Suomen autoistuminen oli tuskin alkanut, eikä esimerkiksi Kainuun maaseudulla nähty hyrysysyä kuin hyvällä tuurilla.

En usko että käsitteistökään oli vakiintunut asteikolle henkilö-, kuorma-, paketti-, seka-auto. Ja miten mahtoi olla niiden katumaastureiden kanssa?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Vanha on, ja henkilöautot olivat varmaan alusta asti erikseen. 1920-luvun alun linja-autot olivat vähän saman näköisiä kuin tuo postiautokin. Vanhempaa tietoa ei löytynyt, mutta 1929 Suomessa oli 1274 linja-autoa. Sekajunat taisivat tulla kuvaan joskus 1920-1930 lukujen vaihteessa, muista kuin linja-autoista ei ole kirjaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #7

Alkeellisimpia sekajunia on nähtävästi ollut ainakin jo 1920-luvun alussa - matkanteko on ollut liki yhtä "mukavaa" kuin esimerkiksi Britannian junissa halvimmillaan.
http://www.porvoonliikenne.net/Seka-auto1.htm
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/11/14/article-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #9

Jossain on tuo kirja Linja-autoliikenteen vaiheet, mutta olisiko perintökirjojen joukossa pahvilaatikossa varastossa kun en löydä. Aikaa myöten ne autot pitenivät, tässä netistä löytämässäni on jo vähän matkustamoa, mutta vuosiluku puuttuu. Tavaraakin niillä sekajunilla kuljetettiin, mm. maitoa maalta meijeriin.

http://gallery.kuukuna.net/gallery3/index.php/Rask...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kuulin nyt, että tuon komean auton merkki on Rochet Schneider. Aina oppii...

"Rochet-Schneider was a French company, based in Lyons, that produced automobiles between 1894 and 1932" (wikipedia).

https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=...

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Erittäin mielenkiintoinen tieto! Muutaman vuoden takaa muistan tietokilpailu-tyyppisen kysymyksen: mitkä automerkkien nimet päättyvät omaan alkukirjaimeensa?

Niitä mietittiin porukalla pitkän aikaa, ja kun Nissan oli mainittu, muuttui homma varsin vaikeaksi. Talbot, Rambler, Scania Vabis, Infiniti, Horch... useimmat ovat jo vaipuneet historian hämärään, aivan kuten Rochet Schneider.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kavereiden kanssa pohdittiin vähän aikaa sitten, oluen ääressä, historian hämärään vaipuneet automerkit. Näistä oli muun muassa puhetta: Panhard, Austin, DKW, Ifa, Messerschmidt, Goggomobil, Morris, Studebaker, Triumph, Wartburg, Hillman, NSU, Neckar, Polski-Fiat, Wolseley, ZIS, ZIL, Moskvitsh, Simca, Trabant jne.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #12

Büssing N.A.G., Diamond, Brockway, International, Zwickau.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #12

Linja-automerkeistä tulee mieleen ainakin REO, joita Suomessakin oli.
http://www.slhs.fi/files/3614/5926/4451/Hetku09-4-...
http://www.coachbuilt.com/bui/r/reo/reo.htm

Henkilöautomerkkivainajista muistuu Humber, jollainen koulukaverin faijalla oli. Muuten kuulemma hyvä, mutta varaosien saanti meni 1970-luvun alussa niin vaikeaksi, että luopua piti.
https://fi.pinterest.com/pin/500321839824141163/
http://www.allpar.com/cars/adopted/humber.html

Terv. KK

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #12

Oi niitä aikoja. Autonvalmistajia on ollut määrällisesti paljon, mutta tuotetut kappalemäärät useimmissa tapauksissa pieniä. Fordin "Model T" ja Volkkarin "Käfer" ovat toki loistavia esimerkkejä suurtuotannosta.

Listaamiasi merkkejä voi melko helposti bongata kaakkoissuomalaisessa maalaistaajamassa 60-luvulla. Edustusautot sieltä puuttuivat, mutta muuten valikoima oli laaja. Lennätinlaitoksen pyöreäkeulaisen Vanajan saattoi nähdä pylväslastissa!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tässä olisi yksi Rochet Schneider-"postiauto" myynnissä, hintaan 27 950 euroa (hyvät sisäkuvat):

http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/r...

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset